Lamborghini Urus SE is... plug-inhybride?! (2024)

Lamborghini Urus SE

Ook bij Lamborghini willen ze hun steentje bijdragen aan het milieu. Daarom lanceren ze de Urus SE. Die krijgt een 1.5-liter driecilinder onder de kap en elektrohulp waardoor hij 115 pk sterk is. Geintje. Voorin deze Urus SE huist een massieve twinturbo 4-liter V8 die dankzij elektrohulp 800 pk en 950 Nm naar de vier wielen weet te sturen. Mamma Mia!

Het is alweer zeven jaar geleden dat Lamborghini zijn Urus boven de doopvont hield. Het Italiaans broertje van de Porsche Cayenne, Bentley Bentayga en Audi Q8 stuwde het merk naar nieuwe hoogtes qua verkoop, waardoor de Italianen nog niet helemaal klaar zijn om de grote Lambo los te laten. Maak kennis met de SE!

Subtiele facelift

Lamborghini had al de Urus S, maar de overtreffende trap heet voortaan Urus SE. Het is meteen ook de eerste plug-inhybride Urus van het Italiaanse merk. Geen zorgen, die overstap naar gedeelde aandrijfkracht heeft geen impact op het vermogen. Toegegeven, de elektromotor die verstopt zit in de versnellingsbak van 192 pk en 483 Nm klinkt wat modaal voor een product van Lambo, maar vergeet niet dat er ook nog een 620 pk en 800 Nm koppel sterke 4-liter V8 voorin deze Urus hangt.

Lamborghini Urus SE

Werken beide motoren samen, dan weten ze maar liefst 800 pk en 950 Nm naar de vier wielen te sturen. Sprintje naar de honderd? 3,4 seconden. Top? 312 km/u. Elektrische range? Euhm, toch nog een behoorlijke 60 km. Nu ja, daarmee heb je wel een accu van 25,9 kWh leeg gereden. Wat dus neer komt op een elektrisch verbruik van nét gaan 50 kWh/100 km. Da's vlot het verbruik van 2 Porsches Taycan Turbo S samengeteld. We geven het maar even mee...

Bestseller in wording?

Visueel herken je de Urus SE aan zijn nieuwe snuit en bips. Vooraan hangt de motorkap tegenwoordig over de bumper, waardoor meteen ook sierlijkere koplampen werden gestoken. Achteraan introduceert Lamborghini dan weer een extra streep plastiek tussen en onder de achterlichten. Kitscherig of mooi, dat laten we in het midden. De hertekende spoiler en diffuser moeten dan weer wel zorgen voor 35% meer neerwaartse druk op hoge snelheden.

Lamborghini Urus SE

In het interieur zijn er eveneens nieuwigheden, waardoor het er wel op lijkt dat Lamborghini deze Urus SE gebruikt om een modeljaar-update door te voeren. Het infotainmentscherm groeit naar 12.3-duim en krijgt een nieuwe interface. Ook de ventilatiemonden werden subtiel getweaked. Zonder twijfel wordt deze Urus SE binnen de kortste keren de meest populaire in de familie. Niet enkel is hij het meest CO2-vriendelijk, hij is ook nog eens de krachtigste Urus.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws