Stellantis, het moederbedrijf van onder andere Fiat, Peugeot en Citroën heeft een nieuw EV-budgetmerk in handen met Chinese roots en is niet van plan bij de pakken te blijven zitten. Dit jaar nog zal de productie van de Leapmotor T03 van start gaan in het Poolse Tychy waar hij de fakel over neemt van de Fiat 500 hybrid.
Volg even mee: Het wringt zonder twijfel bij autogigant Stellantis dat Renault ongelooflijk veel succes vergaart met budgetmerk Dacia. Waardoor de groep met onder andere Peugeot, Citroën, DS Fiat, Alfa Romeo en Jeep in handen besloten heeft een nieuwe merk op te nemen in de portfolio. Dat is het Chinese Leopmotor en zal zich meteen profileren als het budgetmerk van het gezelschap. Helemaal mee? Oké, dan kunnen we nu naar hét nieuws van dit artikel!
Designed in China, made in Europe
Volgens een bericht van Reuters heeft Leapmotor een onderkomen gevonden in Europa om auto's te gaan bouwen. Eerst werd er gedacht dat Leapmotor in Italië auto's mocht gaan bouwen naast de Fiat 500e, nu blijkt de Stellantis-fabriek in Tychy (Polen) te zijn gekozen. Daar wordt momenteel nog de Fiat 500 met verbrandingsmotor gebouwd, maar die zou eind dit jaar uit productie gaan. Een productieleegte die dus in één klap kan opgevuld worden door Leapmotor!
Leg je dus de puzzel samen, dan zal Leapmotor dit jaar nog starten met de productie van de T03. Dat is een compacte stads-EV waarmee Stellantis mikt op de scalp van de Dacia Spring. De voetafdruk is ongeveer identiek, maar de Leapmotor heeft een grotere accu (36,5 kWh vs 25 kWh) en sterkere elektromotor (109 pk vs 45 pk). Gaan de plannen door, dan is Leapmotor officieel het eerste puur Chinese automerk dat in Europa auto's zal bouwen. Wie had dit 10 jaar geleden gedacht?
Recente reacties
Test: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI (2024)
Dat hangt er van af wat je wilt, deze versie doet nog altijd minder dan 10 sec naar 100km/u. Wat...
Door this 3 uur geleden
Lichte vracht voor particulieren: hoe zat dat weer? (2024)
Vermoedelijk ga je die sluiting wel op een of andere manier definitief moeten maken. Dus...
Door this 3 uur geleden
Adieu, GTX: Volkswagen trekt stekker uit sportief, elektrisch label
Wie koopt nu ook zo’n GTX als je voor minder geld een meer sportieve concurrent kan kopen, zoals...
Door Edison 17 uur geleden
Test: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI (2024)
Vond de vorige uitvoering veel knapper. Motor met 150pk en gewicht van 1600kg is te zwak.....
Door Guy Clays 18 uur geleden