Sneller dan verwacht zal het goedkoper zijn voor een autobouwer om elektrische auto's te bouwen dan modellen met een verbrandingsmotor. Volgens onderzoeksbureau Gartner ligt het omslagpunt in 2027. Vooral "gigacasting" kan hierin een significante rol spelen.
Wereldwijd onderzoeks- en adviesbureau Gartner heeft uitgedokterd hoe het nu zit met de betaalbaarheid van elektrische auto's. Niet zozeer voor de eindklant, wel voor de bouwer zelf. Volgens het bureau gaat de productieprijs de komende jaren zo stevig dalen, dat het vanaf 2027 eigenlijk logischer (lees: goedkoper) is om enkel nog EV's in elkaar te schroeven.
Niet batterijkost, wel productie brengt marge
Batterijkosten zijn al enkele jaren in vrije val, maar productiekosten zullen nog steviger afnemen. Met dank aan nieuwe productietechnieken zoals "gigacasting". Met die techniek - waarbij grote delen van de carrosserie in één stuk worden geperst -, kan vlot 20% bespaard worden op de productie. Verder besparen kan door de batterij een structureel deel van het platform te maken.
Waarmee we in één slag bij de reden van de goedkopere productie uitkomen: elektrische platformen kunnen een ongeziene spreidstand aan. Niet enkel qua dimensies, maar ook qua vermogen, range en koetswerk. Daardoor kunnen autobouwers technisch gezien één assemblagelijn gebruiken voor een riante line-up van modellen. Het zal dan ook niet verbazen, maar de bouw van een EV is - door minder aandrijfonderdelen - simpeler en dus ook goedkoper.
Spotgoedkoop?
Verwacht niet dat elektrische auto's tegen 2027 plots spotgoedkoop zullen worden. Want het gros van de automerken moet de stevige investering van de voorbije jaren nog terugwinnen. Daar zal je, als klant, ook een deel aan mee betalen. Onderzoeksbureau Gartner gaat er wel prat op dat de productieprijs van een vergelijkbare auto met verbrandingsmotor of elektromotor gelijk zal zijn vanaf 2027 en misschien zelfs in het voordeel zal vallen van de EV.
Recente reacties
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Wij hebben een DS 7 E-Tense 4×4 gehad en dat was één van de eerste. Die heeft in het begin een paar...
Door Johan De Bruycker 1 dag geleden
Deze elektrische Nissan Townstar Evalia is officieel leuker dan een Renault Kangoo
Hopelijk beter dan mijn Atila 87kw,slechte wagen voor dit geld.
Door Thys Freddy 1 dag geleden
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Ik heb een DS7 diesel. Kijk, er wordt steeds vergeleken met Duitsers. Dat mag maar moet dit? Ik heb...
Door Jan Verbanck 1 dag geleden
Test: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI (2024)
Dat hangt er van af wat je wilt, deze versie doet nog altijd minder dan 10 sec naar 100km/u. Wat...
Door this 1 dag geleden