Rivian R2 en R3 zijn hoekige EV SUV's voor Europa (2026)

Rivian R2 en R3 info belgie

Het Amerikaanse Rivian zit in woelig financieel water maar daar wil het met twee nieuwe modellen verandering in brengen. Met de R2 en R3 wil het merk ook Europese klanten verleiden én geld in het laatje brengen van investeerders.

Gisteren was een belangrijke dag voor Rivian. Want met twee nieuwe modellen wil het duidelijk maken dat het concurrentieel genoeg is om bestaansrecht te hebben. Hoewel de voorstelling dus vooral was om investeerders te paaien (of aan te trekken), kan je bezwaarlijk zeggen dat de getoonde auto's teleurstellend reddingsboeien waren. Want zowel R3 als R2 tonen interessante nieuwelingen in het elektrische SUV-landschap.

R2: De Model Y-rivaal

Laten we starten met de R2. Die mag je zien als het kleinere broertje van de R1T pick-up en R1S SUV. Daardoor valt hij in het segment van de best verkopende auto ter wereld: de Tesla Model Y. In de VS moet die daarenboven uitpakken met een startprijs van 45.000 euro, waardoor hij uitermate concurrentieel is.

Rivian R2 en R3 info belgie

Onderhuids kan hij uitgerust worden met 1, 2 of 3 elektromotoren. In het eerste geval gaat het over achterwielaandrijving, in beide laatste gevallen gaat het over vierwielaandrijving. Alle varianten schermen met een range van minimaal 480 km, terwijl de snelste variant onder de 3 seconden de honderd aan kan tikken. Tegen 2026 wil Rivian deze R2 uitrollen op de internationale markt.

R3: Moderne Lada Niva?

Leuk en aardig, die R2. Wij krijgen het echter helemaal warm van de kleinere R3 de Rivian gisteren toonde. Want de compacte SUV lijkt op een moderne interpretatie van een Lada Niva of - als je meer Italiaans gezind bent - een Lancia Delta. Hij staat op een net wat korter platform van de R2 (met nog steeds een riante wielbasis van 2.8 meter) en neemt de 1, 2 of 3 elektromotoren over.

Rivian R2 en R3 info belgie

Heel veel extra specificaties geeft Rivian nog niet, buiten de komst van een R3X performance versie. Dat is niet geheel onlogisch, gezien de R3 waarschijnlijk pas het toneel op komt tegen 2027, 2028. Das nog een heel 'end.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws