In de marge van het Autosalon van Genève werd ook de Europese Auto van het Jaar verkozen. Die eer gaat naar de Renault Scénic E-Tech, waardoor Jeep Avenger zijn kroontje af moet geven.
Al sinds 1996 bestaat de Renault Scénic, maar nooit dong hij echt mee voor het kroontje van de "European Car of the Year". Dit jaar stond hij wél op de shortlist en schopt hij het in één klap tot absolute winnaar!
Zonder Russische inmenging
Daarvoor ging eerst een jury van nationale en internationale journalisten aan het stemmen. In totaal brachten 59 juryleden uit 22 landen hun stem uit. En als je nu oppert dat er "normaal gezien toch 61 juryleden in de COTY zitten", dan vergeet je even dat de twee juryleden van Rusland tijdelijk, ahum, geschorst zijn. Hoe dan ook, heel anders had de finale stemming er misschien niet uitgezien. Dit werd alvast de top 3!
1. Renault Scénic E-Tech - 329 pt.
2. BMW 5 Reeks - 308 pt.
3. Peugeot 3008 - 197 pt.
Deden ook nog mee voor het kroontje: Kia EV9 (190 pt.), Volvo EX30 (168 pt.), BYD Seal (131 pt.) en de Toyota C-HR (127 pt.).
Monsterscore
De Renault Scénic ging aan de haal met een monsterscore. Want je moet al terug tot de Volkswagen Passat gaan in 2015 om een hoger getal tegen te komen (340 pt.). Met een basisprijs van 39.950 euro en een riante uitrusting zet de Renault Scénic E-Tech zich opvallend scherp in de EV-markt.
Het enige dat de Scénic dus nodig had om het kroontje van "Auto van het jaar" te mogen dragen, was overstappen op een elektrische aandrijflijn...
Recente reacties
Test: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI (2024)
Dat hangt er van af wat je wilt, deze versie doet nog altijd minder dan 10 sec naar 100km/u. Wat...
Door this 2 uur geleden
Lichte vracht voor particulieren: hoe zat dat weer? (2024)
Vermoedelijk ga je die sluiting wel op een of andere manier definitief moeten maken. Dus...
Door this 2 uur geleden
Adieu, GTX: Volkswagen trekt stekker uit sportief, elektrisch label
Wie koopt nu ook zo’n GTX als je voor minder geld een meer sportieve concurrent kan kopen, zoals...
Door Edison 16 uur geleden
Test: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI (2024)
Vond de vorige uitvoering veel knapper. Motor met 150pk en gewicht van 1600kg is te zwak.....
Door Guy Clays 17 uur geleden