Een Duitse rechtbank heeft geoordeeld dat de Volkswagen Groep een illegale software-update toepaste om sjoemeldiesels terug in regel te stellen. Zo kan het niet dat het filtersysteem niet werkt bij lage temperaturen. Volkswagen gaat - uiteraard - in beroep.
Stap even mee terug naar 2015. We kweelden met z'n allen Uptown Funk mee van Bruno Mars, haalden onze portie automobiel genot uit de film Mad Max: Fury Road en o ja, Volkswagen werd betrapt op het massaal sjoemelen met diesels. Zo wisten de 1.2-liter, 1.6-liter en 2.0-liter TDI's van de EA189-reeks wanneer ze op de rollenbank getest werden en gingen ze in een soort van "testmodus" om betere emissiewaarden te tonen. VW ging door het stof, intern vond er een gigantische verschuiving plaats en er werd een software-update uitgerold om het euvel op te lossen. Of toch niet?
Het moet werken, punt.
Na een klacht ingediend door milieuorganisatie Deutsche Umwelthilfe (DUH) oordeelt de administratieve rechtbank in Sleeswijk dat er nog steeds "manipulatievoorzieningen" aanwezig zijn in 62 verschillende dieselmodellen van Volkswagen, Audi en Seat, uitgerust met een EA189-motor. De rechtbank oordeelt immers dat "uitlaatgasreiniging in dieselvoertuigen moet functioneren tussen -15°C en +40°C. Uitschakelapparaten die de zuivering van uitlaatgassen verminderen of volledig uitschakelen onder 10 graden buitentemperatuur, na 15 minuten stationair draaien of boven een hoogte van 1.000 meter zijn ontoelaatbaar."
Of anders gezegd: de rechtbank oordeelt dat een deeltje van de nieuwe software in de update nog steeds gesjoemel is. Milieuorganisatie DUH klopt zich dan ook op de borst met deze overwinning en eist dat de miljoenen frauduleuze dieselwagens buiten dienst worden gesteld of dat er een oplossing komt met nieuwe hardware in plaats van software. De organisatie hekelt de vriendjespolitiek tussen de grote Volkswagen Group en de Duitse ministers en wijst vooral met de vinger naar de Duitse Minister van Verkeer Volker Wissing.
Ook andere merken in het vizier
De Volkswagen Group laat alvast weten in beroep te gaan. Al lijkt er een nieuwe golf rond het dieselschandaal in gang gezet. Want de komende maanden zal de rechtbank in Sleeswijk nog andere zaken behandelen die milieuorganisatie Deutsche Umwelthilfe heeft aangespannen tegen de Duitse overheid met betrekking tot "frauduleuze dieselauto's" van Mercedes, Porsche, BMW, Fiat en 15 andere fabrikanten. Er hangt dus een roetzwarte periode boven het hoofd van een hoop Europese automerken.
Recente reacties
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Wij hebben een DS 7 E-Tense 4×4 gehad en dat was één van de eerste. Die heeft in het begin een paar...
Door Johan De Bruycker 18 uur geleden
Deze elektrische Nissan Townstar Evalia is officieel leuker dan een Renault Kangoo
Hopelijk beter dan mijn Atila 87kw,slechte wagen voor dit geld.
Door Thys Freddy 22 uur geleden
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Ik heb een DS7 diesel. Kijk, er wordt steeds vergeleken met Duitsers. Dat mag maar moet dit? Ik heb...
Door Jan Verbanck 1 dag geleden
Test: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI (2024)
Dat hangt er van af wat je wilt, deze versie doet nog altijd minder dan 10 sec naar 100km/u. Wat...
Door this 1 dag geleden