Toyota heeft een eerste upgrade klaar voor de aan de andere kant van het water beschikbare GR Corolla. Die "MY24" pakt uit met wat nieuwe bouten en geleiders voor de luchtsleuven... maar ook met vier strepen aluminiumtape voor een betere stabiliteit rechtdoor. Euhm, wat?
Vraag het elke partij maar die ooit samengewerkt heeft met Toyota: de ingenieurs bij het Japanse merk gaan diepgaand te werk. Zo doet de legende de ronde dat bij de ontwikkeling van de huidige Supra met BMW-motor, het Duitse merk op een dag een postpakket in de bus kreeg met daarin alle onderdelen van de zes-in-lijn die Toyota niet kwalitatief genoeg vond. Ander voorbeeld? De eerste modeljaarupgrade voor de GR Corolla. Daarbij wordt dealers namelijk aangeraden om 4 strepen aluminiumtape te plakken achter de bumpers voor betere stabiliteit rechtdoor.
Positieve vibe
Inderdaad, wij moesten ook even onze wenkbrauwen fronsen. Want waarom zou aluminiumtape meer stabiliteit geven? Wel, welkom in de wereld van elektrostatische ontlading. Een wereld waarin Toyota zelfs een patent heeft lopen. Bij de ontwikkeling van de facelift voor de originele GT86 ontdekte Toyota namelijk inconsistent gedrag op de testwagens wanneer ze prototype-bumpers vervingen door de productiebumpers. Daarbij ontdekten ze dat enkele goedgemikte stukjes aluminiumtape magisch het rijgedrag wisten te verbeteren.
Hoe dat kan? Het conceptuele idee erachter is dat een auto tijdens het rijden een positieve lading krijgt, net zoals de lucht rondom die positief geladen is. Twee positieve ladingen duwen zich van elkaar af (magnetisme voor dummies), waardoor er turbulentie ontstaat. Door het gebruik van aluminiumtape kan Toyota de luchtstroom rond de wielen verbeteren waardoor de GR Corolla stabieler aanvoelt rechtdoor. Zal je dit écht in de praktijk voelen? Dat lijkt ons een ander verhaal, maar de ingenieurs hebben toch weer hun werk gedaan!
Recente reacties
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Wij hebben een DS 7 E-Tense 4×4 gehad en dat was één van de eerste. Die heeft in het begin een paar...
Door Johan De Bruycker 19 uur geleden
Deze elektrische Nissan Townstar Evalia is officieel leuker dan een Renault Kangoo
Hopelijk beter dan mijn Atila 87kw,slechte wagen voor dit geld.
Door Thys Freddy 23 uur geleden
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Ik heb een DS7 diesel. Kijk, er wordt steeds vergeleken met Duitsers. Dat mag maar moet dit? Ik heb...
Door Jan Verbanck 1 dag geleden
Test: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI (2024)
Dat hangt er van af wat je wilt, deze versie doet nog altijd minder dan 10 sec naar 100km/u. Wat...
Door this 1 dag geleden