Officieel: Suzuki Swift trekt Europees plunje aan (2024)

Suzuki Swift Belgie info

Twintig jaar na zijn introductie begint de Suzuki Swift volgend jaar aan zijn vierde tournee in Europa. In zijn vierde generatie pronkt het kleintje met een gloednieuwe motor, geavanceerde veiligheidssystemen en een infotainment waar je eindelijk geen hoofdpijn meer van krijgt. Of er ook een Swift Sport komt?

Over een lang gerekte onthulling gesproken. Want al sinds oktober is Suzuki de Swift aan het delen met de wereld. In vol ornaat, maar eerst nog als concept en zonder technische details. De puzzels voor de Europese versie zijn nu evenwel in elkaar geklikt. Waardoor we een volledig zicht hebben op de vierde generatie Swift die in 2024 op onze markt zal verschijnen.

Scherper dan je denkt

Laten we beginnen met het uiterlijk. Hoewel dat er op de Japanse plaatjes nogal eigenaardig uit zag, doen de Europese plaatjes 'm een stuk sportiever ogen. Oké, het is geen Peugeot 208 of Opel Corsa... maar iets zegt ons dat deze Swift stiekem ruimer zal zijn. Niet dat hij qua dimensies gegroeid is, want met 3,86 meter lang is hij identiek aan zijn voorganger. Al groeit de koffer met 10 liter als je de achterbank neer klapt. Standaard slikt de Swift een behoorlijke 255 liter.

Suzuki Swift Belgie info

Volgens Suzuki biedt het interieur een meeslepende en ergonomische rijervaring. Juist ja. Wij noteren vooral dat het dashboard subtiel naar de chauffeur is gericht, een 9-duims infotainmentscherm krijgt en aparte knoppen voor de klimaatcontrole. De tellerpartij, die is nog steeds lekker analoog, de gebruikte materialen waarschijnlijk nog steeds harder dan het valse gebit van je grootmoe. Ach, het is nét de charme van de Swift.

Ook als Sport?

Onderhuids bouwt de vierde generatie Swift verder op het Heartect-platform van zijn voorganger. Geen straf, want dat zegende het kleintje al met een plezierig rijgedrag. Wel compleet nieuw is de motor voorin. Die lijkt de motoren van de vorige generatie te combineren. Zo neemt hij de drie cilinders over van de 1-liter Boosterjet en de 1.2-liter longinhoud van de viercilinder BoosterJet. Het resultaat is de 1.2-liter driecilinder Smart Hybrid 12v. Jep, een milde hybride.

Of er ook nog een Swift Sport op de planning staat? Dat is momenteel koffiedik kijken. De vorige generatie prijsde zich - voor een eigenlijk onduidelijke reden - volledig uit de markt. Al hopen we stiekem op een - meer geslaagde - wederkeer. Niet in het minst omdat sportieve B-hatchbacks sneller verdwijnen dan een fiets zonder slot aan het station van Antwerpen.

Waarom? Daarom!

Nu hoor ik je denken: maar waarom zou je deze Suzuki Swift überhaupt willen kopen? Wel, omdat hij een frisse hatchbackwind is doorheen een zee van crossovers. Daarnaast zijn Suzuki's hallucinant betrouwbaar én komt deze Swift er desgewenst ook met vierwielaandrijving. In een B-segment hatchback! Tenslotte pakt de Swift ook uit met een uitgebreid arsenaal aan veiligheidsystemen. Denk een rijstrookassistent maar ook een noodrem, dodehoekwaarschuwing, achteruitrijassistent (Rear Cross Traffic Alert) en vermoeidheidsdetectie.

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
Wim 10:44
afbeelding van Wim

ik vind hem wel geslaagd

Nick 17:28
afbeelding van Nick

De huidige Swift Sport was in 2018 toch mooi geprijsd? En jullie vonden die generatie Sport minder geslaagd dus?

Yvesw 08:52
afbeelding van Yvesw

Voor de prijs van een Sport had je ook de Fiesta ST die - bespreekbaar - de betere hothatch was. Toch?

Nick 22:46
afbeelding van Nick

Zeker bespreekbaar, ik was zelf in de markt voor een Fiesta, mijn interesse werd opgewekt toen ik er eentje had als huurwagen op vakantie. Dit was een gewone uitvoering met een sublieme 1.5 tdci aan boord. Super wegligging. Tot ik per toeval op een Swift Sport stuitte toen ik ging leveren bij een Suzuki garage. Testrit gemaakt en meteen verkocht. Veel kortingen gekregen bij Suzuki en een zeer royaal overnamebod. Dit samen met dat de Swift lichter is, fiscaal interessanter plus langere garantie en bijstand. Ze zijn zeker aan elkaar gewaagd!

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws