Mazda MX-5 bijgepunt: Maak kennis met de ND3! (2023)

Mazda MX-5 facelift ND3 2023 europa

Mazda heeft op thuismarkt Japan een doorgedreven update van de MX-5 onthuld. Die pakt uit met meer tech, een opgefrist interieur, aangescherpt lichtwerk en meer vermogen voor de 1.5-liter viercilinder. De 2-liter viercilinder laten ze ongemoeid. Niet dat we klagen.

De huidige Mazda MX-5 ND die in 2015 het levenslicht zag is hét tegengif voor steeds zwaarder wordende sportwagens met overdreven vermogen en een pittig prijskaartje. Na een eerste grote update in 2018, is het nu tijd voor update numéro twee. Daardoor spreken we voortaan over de MX-5 ND3.

Led there be light

Visueel moet je al het vergrootglas bovenhalen om de verschillen op te merken op de Roadster en RF (targa). Weggevers zijn het verdwijnen van de led-dagrijverlichting in de bumper. Voortaan zit die mooi weggewerkt in koplampen met aangepast signatuur. Ook de achterlichten werden - discreet - opgefrist en voortaan is elk lichtpuntje van de MX-5 volledig led.

Mazda MX-5 facelift ND3 2023 europa

Aan de bumpers raakt Mazda niet, al krijgt de grille vooraan een subtiele update. Daarin prijkt namelijk aan de linkerkant een nieuwe radar voor adaptieve cruisecontrole met noodremhulp. Ken je het repertoire van de MX-5 tenslotte helemaal van buiten, dan zal je ook de nieuwe Aero Gray Metallic koetswerkkleur opmerken en de aangepaste velgdesigns in 16- en 17-duim.

Track mode!

Binnenin legt de opgefriste MX-5 zijn focus op het infotainment. Geen vrees, de compacte roadster is niet plots een digitale ervaring geworden. Wel is er plaats voor een gegroeid infotainmentscherm van 8.8-duim met smallere randen en snellere software. De bedienen via de draaiknop op de middenconsole blijft daarbij mogelijk. Over knopjes gesproken; naast het stuur krijgt de MX-5 een nieuwe knop voor het tractiecontrolesysteem. Voortaan is er namelijk ook een "circuitmodus". Die laat wat meer schuifplezier toe, maar grijpt toch in wanneer het volkomen mis lijkt te gaan.

Mazda MX-5 facelift ND3 2023 europa

Afwerken doet Mazda op de thuismarkt met een nieuw beige interieur dat je kan koppelen aan een beige stoffen kapje op de Roadster. Volgens Mazda een knipoog naar klassieke roadsters en eerlijk; het staat 'm wel.

Extra pk's!

Onderhuids hebben de ingenieurs er voor gezorgd dat het rijplezier naar een hoger niveau getild kan worden. Dat start uiteraard al met die circuitmodus voor de tractiecontrole maar er is ook een nieuw sperdifferentieel op alle versies uitgeruste met een manuele zesbak en een aangepaste kalibratie van de stuurinrichting. Moest dat nog niet genoeg zijn om je te overtuigen, dan lieten ze ook nog even de handen over de atmosferische 1.5-liter viercilinder glijden.

Mazda MX-5 facelift ND3 2023 europa

Die kreeg bij de eerste update vijf jaar geleden al 1 pk meer (ho maar!) maar mag het nu doen met nog eens 4 extra pk's. Daardoor komt het vermogen op 136 pk te liggen! Oké, klinkt niet exuberant maar vergeet niet dat zo'n MX-5 minder weegt dan de teennagel van je obese schoonmoeder. De 2-liter viercilinder blijft ongemoeid en zal ook na 2023 beschikken over een gezonde 184 pk.

Wanneer in Europa?

Hoewel het hier over en JDM-variant gaat van de MX-5 voor de Japanse markt kan je er geld op zetten dat deze updates ook naar Europa zullen komen. Toen leek ons dat nog wat bizar, nu begrijpen we dat zo'n opgefriste versie wel eens terug wat momentum kan leveren.

Mazda MX-5 facelift ND3 2023 europa

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws