VAB test voortaan gezondheid batterij EV's

VAB batterijtest EV

Een tweedehands-EV op het oog maar bang dat de batterij niet meer naar behoren zal presteren? Dan kan je voortaan langs bij het diagnosecentrum van Automobielorganisatie VAB om de aandrijfbatterij te testen.

Vlaanderens meest populaire Automobielorganisatie VAB kon het niet beter omschrijven: "Vergeet topsnelheid of cilinderinhoud, bij elektrische auto's telt maar één ding: rijbereik". Omdat de komende jaren een rist elektrische auto's op de tweedehandsmarkt zullen verschijnen en omdat er veel vraagstukken zijn rond de gezondheid van de aandrijfbatterij, lanceert VAB een nieuwe service. Die biedt een objectieve test om de staat van de batterij van een elektrische auto te bepalen.

Hoe werkt het?

VAB biedt hiermee een aanvulling op haar al bestaande diagnosecentrum. De voorbije 35 jaar kon je daar al terecht om een (tweedehands)wagen objectief en uitgebreid te diagnosticeren. Nu kan je daar dus ook de staat nagaan van de aandrijfbatterij van een tweedehands-EV. Voor de test gebruiken ze een toestel van het Oostenrijkse Aviloo dat gespecialiseerd is in het nagaan van de kwaliteit van batterijen van EV's en plug-inhybrides.

VAB batterijtest EV

In tegenstelling tot automerken die een "state of health" afficheren - en daarvoor vaak onderling andere parameters gebruiken -, analyseert het Aviloo-systeem alle batterijen (ongeacht het merk of model) op dezelfde manier om zo tot een score te komen. Daarbij neemt het ook spanning en temperatuur van de verschillende batterijcellen in de mix én kijkt het naar de laadhistorie van de (vorige) gebruiker. Want vooral laadcycli hebben de grootste impact op de gezondheid van de batterij. Net zoals bij een smartphone of laptop.

Wat kost dit?

Ook geïnteresseerd om een gezondheidstest uit te voeren voor je (toekomstige) EV? Dan kan je bij VAB enkel in het Diagnosecentrum in Zwijndrecht terecht. Daarbij heb je de keuze tussen een basistest van 69 euro of een uitgebreide test van 99 euro. Best prijzig, maar het brengt wel een hoop potentiële gemoedsrust. Waarom de Belgische keuring dit nog niet standaard afneemt bij de tweedehandskeuring van een elektrische auto? Tja, heb je de staat van de huidige keuring al gezien?

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws