Officieel: Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid is sterkste (en duurste) Cayenne ooit (2023)

Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid 2023

De Porsche Cayenne krijgt een facelift, maar dat weten we al langer dan vandaag. Wat echter nog ontbrak was een waardige vervanger voor de oppermachtige plug-inhybride, de Turbo S E-Hybrid. Die krijgen we nu in de vorm van deze Cayenne Turbo E-Hybrid, en als je die vorige al oppermachtig vond…

Een paar maanden geleden trokken ze bij Porsche het doek van de vernieuwde Cayenne, en niet alleen het uiterlijk werd daarbij aangepakt. In wat Porsche “de meest uitgebreide facelift in zijn geschiedenis” noemde, werd ook het complete motorengamma herzien. Zo kregen alle versies wat meer vermogen dan voorheen, al werden de sterkste twee versies wel geschrapt. Nu weten we waarom, want Porsche gooit die Cayenne Turbo en Cayenne Turbo S E-Hybrid samen in de mengmolen.

BMW XM wie?

Dit is namelijk de Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid en laat ons meteen met de deur in huis vallen: tenzij je een begiftigd tuner bent, is dit de krachtigste Cayenne die je ooit al gezien hebt. Zo pompt de SUV alles samen 739 pk en 950 Nm koppel naar zijn vier wielen, goed voor een 0-naar-100-tijd van 3,7 seconden en een topsnelheid van 295 km/u. Daarmee is deze Cayenne ter vergelijking iets zwakker maar wel sneller dan de BMW XM in zijn ‘Label Red’-topversie, en die twee mogen we best wel vergelijken. Net als de XM is deze Porsche-SUV namelijk een plug-inhybride.

Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid 2023

Zo schuilt in het vooronder van deze Cayenne Turbo E-Hybrid dezelfde 4.0-liter biturbo-V8 die voor de facelift de Cayenne Turbo aandreef, al schopt die het hier niet tot 550 pk maar wel tot 599 pk. Die wordt bijgestaan door een elektromotor in de transmissie, die in zuiver elektrische modus hoogstens 176 pk produceert. Die laatste haalt zijn stroom trouwens uit de nieuwe, grotere batterij van 25,9 kWh waarmee je volgens Porsche 82 emissieloze kilometers moet halen. Dat zijn er 8 minder dan de reguliere Cayenne E-Hybrid, maar goed: die moet het dan ook doen met slechts 470 pk’tjes.

GT-pakketje dabei

Dat is trouwens niet het enige verschil tussen deze Turbo E-Hybrid en zijn zwakkere broertje. Zo herken je de topversie van buitenaf aan zijn sportievere bumpers met vooraan een nog dieper doorlopende grille. Achteraan pronken er dan weer vier uitlaten, tenzij je het optionele GT-pakket op je Cayenne laat schroeven. Dan krijg je namelijk een titanium uitlaatsysteem mee met twee centraal gemonteerde eindstukken, naast een 1 centimeter lagere ophanging en een spoiler en dakpaneel uit koolstofvezel. Dat dakpaneel is dan wel steeds schuin aflopend, want je kan het GT-pakket enkel bestellen op de Cayenne Coupé. Die snelt er dan mee naar de 100 km/u in 3,6 in plaats van 3,7 seconden, en gaat door tot 305 km/u.

Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid 2023

Ook zonder GT-opsmuk zou je Cayenne Turbo E-Hybrid echter best sportief om de hoek moeten gaan. Zo krijg je standaard adaptieve luchtvering mee, net als het ‘Torque Vectoring Plus’-systeem dat het vermogen slim over de vier wielen verdeelt. Voor ‘Porsche Dynamic Chassis Control’ met actieve rolstabilisatie of achterwielsturing moet je echter nog steeds bijbetalen. Dat doe je vanaf 187.877,83 euro voor een Cayenne Turbo E-Hybrid of vanaf 191.721,84 euro voor de Coupé-versie. GT-pakketje dabei? Dan piekt de prijs op 221.955 euro en 37 cent, waarmee dit niet alleen de sterkste maar ook de duurste Cayenne ooit is…

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws