Bevestigd: MG4 Long Range komt naar België met 77 kWh (2023)

MG MG4 Long Range belgie info prijs range

De 435 pk sterke XPower is niet de enige nieuwigheid die MG dit jaar nog voor succesmodel MG4 in petto heeft. Ook een "Long Range" versie met een accu van 77 kWh staat op de planning. Goed voor een (geschatte) range van 530 km. Adieu VW ID.3?

Met de MG4 heeft MG een absolute verkoopstopper in handen. Niet onlogisch, want de elektrische C-segmenter rijdt niet alleen voortreffelijk, hij kost ook een serieuze duit minder dan een gelijk uitgeruste Volkswagen ID.3, Renault Mégane E-Tech of Cupra Born. Eén probleem echter, want tot nog toe was er geen "Long Range" versie in het aanbod. Problemen zijn er echter om op te lossen... en dat zal MG dit jaar nog doen.

77 kWh... bruto

Vooreerst dit; hoewel verschillende bronnen ons de komst van de MG4 met grotere batterij kunnen bevestigen voor Europa, weten we nog niet wat de officiële naam zal worden en wanneer hij juist bij de dealer zal staan. Optimistische bronnen spreken van september dit jaar, andere bronnen mikken op "nog dit jaar".

MG MG4 Long Range belgie info prijs range

De exacte naam en leverdatum hebben we misschien nog niet, de specificaties wel. Want in het Verenigd Koninkrijk en Australië valt de MG4 "Extended Range" al te bestellen. Die koppelt een sterkere elektromotor van 245 pk (350 Nm) op de achteras aan een batterij van 77 kWh (74,4 netto). De huidige topversie die bij ons gewoon "Luxury" heet, doet het met een elektromotor van 204 pk en een accu van 64 kWh (61,7 kWh netto).

500 km voor minder dan 40.000 euro?

Met de accu van 77 kWh opent de MG4 openlijk de jacht op de Volkswagen ID.3 met accu van 77 kWh. Saillant detail: in het geval van de ID.3 gaat het dan wel over een bruikbaar volume van 77 kWh (bruto: 82 kWh), bij de MG4 "Long Range" moet je genoegen nemen met een bruikbaar volume van 74,4 kWh. Internationaal kan deze MG4 met extra grote batterij wel tot 530 kilometer ver op één lading.

Nu goed, dat kan een Volkswagen ID.3 ook natuurlijk. Waardoor de MG4 "Long Range" het vooral van zijn lager prijskaartje zal moeten hebben. Wat die prijs juist gaat zijn? Piepen we internationaal, dan zien we dat in het Verenigd Koninkrijk de MG4 zo goed als identiek geprijsd is aan België (met een verschil van nog geen honderd euro). Daar kost die MG4 Trophy Extend Range omgerekend 42.340 euro. Daarmee hebben we waarschijnlijk zo goed als de Belgische prijs te pakken. Ter illustratie: een VW ID.3 S 77 kWh kost je minimaal 54.580 euro. Voor opties! Terwijl de MG4 "Long Range" zonder twijfel full option zal zijn. Nou, dat kan tellen!

Laatst gepubliceerd

Reacties (7)

Plaats een reactie
Kevin. L 22:07
afbeelding van Kevin. L

dat is goed nieuws. Want het hogere verbruik (2tot3kw per 100km) deed roet in het eten.

Als ze nog het infotainment onder handen nemen gaat deze verkopen als koekebrood.

Ware het het niet dat koekebrood ook duur word.
Als je al een tesla model 3 voor die prijs hebt. Of een stock Model Y voor onder de 45k dan is deze dan toch minder roose

Edison 10:04
afbeelding van Edison

Vooral dat laatste klopt als een bus. Niet alleen voor MG maar zeker voor VW en Renault wordt dat een groot probleem. Deze wagens zijn even duur of duurder dan Tesla terwijl ze zeker niet beter zijn.

John 09:51
afbeelding van John

Waarom gaan grotere batterijen altijd gepaard met meer PK, bijna ieder merk doet het. Ik wil gewoon de 'basis' 170PK versie uit de standard gecombineerd met de long-range batterij. Of speelt het gewicht die auto's parten?

this 11:06
afbeelding van this

Je mag dat niet vergelijken met brandstofwagens. PK's uit batterijen krijgen is een totaal ander concept dan uit een brandstofmotor krijgen.

John 09:49
afbeelding van John

Is dit niet gewoon een kwestie van de "kracht" van de elektromotor? Meer kracht vraagt meer energie (van de batterij). Een eenvoudig voorbeeld bij Tesla: de model 3 long range & performance: zelfde batterij , performance heeft meer PK en minder range. Vandaar mijn verlangen: minder PK's maar meer range.

this 11:37
afbeelding van this

Maar dat doe je door het gaspedaal dan minder diep in te drukken.
Je kan met de performance even ver rijden als de long range als je er gelijkaardig mee rijdt.

Compleet koekkie 08:26
afbeelding van Compleet koekkie

De gemiddelde nlr doet 1 x in de maand chinees. En heeft geen behoefte aan alle dagen chinees voor de deur. Hij is ook zo lekker goedkoop gebleven doordat de afwerking binnen om te huilen is. Een Aldi indoor experience voor 40k. Mij niet bellen

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws