Lancia verduidelijkt vandaag zijn verrijzenis, en dat betekent goed nieuws voor ons. Van alle markten in de wereld heeft het Italiaanse merk er namelijk zes uitgekozen om als eerste zijn nieuwe modellen in te gaan verkopen… En inderdaad: ons Belgenlandje is er één van.
Voor mocht je het gemist hebben: binnen een jaartje is Lancia terug van weggeweest, hoewel het merk natuurlijk nooit écht helemaal verdwenen was. Lancia bleef de voorbije jaren namelijk als een schaduw van zichzelf bestaan in thuisland Italië, waar het eigenlijk uitsluitend de gedateerde Ypsilon verkocht. Die stadswagen kan volgend jaar eindelijk op pensioen want hij wordt afgelost door een nagelnieuwe Ypsilon, en die treedt voor het eerst sinds lange tijd terug buiten de Italiaanse landsgrenzen.
België <3 Italië
Nu laat Lancia ook weten welke landsgrenzen het als eerste over stapt, en dat zijn er alles samen zes. Zo kiest het merk alvast Duitsland en Nederland omwille van hun leidende positie op vlak van online autoverkoop. Daarnaast zijn ook Spanje, Frankrijk, Portugal en — jawel — België als eersten aan de beurt, maar de reden om daar te lanceren is dieper te zoeken dan gewoon het koopgedrag. Volgens Lancia zijn wij namelijk verlekkerd op alles wat in Italië gemaakt wordt, en dat geloven wij alvast graag als het ons een extra premiummerkje oplevert.
Hoe dan ook zal Lancia begin 2024 zijn eerste 40 buitenlandse verdelers op poten zetten in deze zes markten. Daarna zal het merk terug 70 nieuwe dealers selecteren verspreid over even veel Europese steden, en dus vermoedelijk in een stuk meer landen. In eerste instantie mag je de nieuwe Ypsilon in die showrooms verwachten, die over een volledig geëlektrificeerd motorenpallet zal beschikken maar dus wel nog verbrandingsmotoren krijgt. Heel lang blijft de hatchback niet alleen: in 2026 komt er een elektrisch vlaggenschip op de markt en in 2028 verschijnt er een nieuwe, eveneens elektrische Delta.
Recente reacties
Elektrische Renault 5 E-Tech geprijsd: houdt de belofte van 25.000 euro stand? (2024)
Prima gerekend van Renault. Buiten de Citroen ë-C3, zijn er nog niet vele andere auto's die zo...
Door John 3 uur geleden
Elektrische Renault 5 E-Tech geprijsd: houdt de belofte van 25.000 euro stand? (2024)
Goed om te weten dat het kan. 25k blijft jammer genoeg nog steeds heel veel geld, maar het is toch...
Door this 8 uur geleden
Rijtest: Suzuki Swift BoosterJet (2018)
Deze auto rijdt relaxt maar als ik zin heb ook echt vlot, automaat is heel prettig. En het is een...
Door H. Oosterveld 1 dag geleden
5 redenen om naar het Antwerp Classic Car Event te gaan op 4 en 5 mei 2024
Zou ik hier een berichtje van kunnen krijgen als het weer is lijkt me leuk.
Door Ans 2 dagen geleden