Officieel: Polestar 4 is bloedsnelle elektrische SUV-coupé zonder achterruit (2023)

Polestar 4 2023

Polestar heeft zijn vierde model onthuld, en dat is er eentje om rekening mee te houden. De Polestar 4 bestormt namelijk het elektrische D-segment met een snellere acceleratietijd dan gelijk welk van zijn zustermodellen. De nieuwkomer is zelfs zo snel, dat het blijkbaar niet meer nodig is om te zien wat er achter je ligt.

Voor zover modelbenamingen logisch kunnen zijn, is het bij Polestar best logisch. Zo was de Polestar 1 anno 2019 de eerste auto van het onafhankelijk geworden merk, een jaartje later gevolgd door hun tweede model: de Polestar — jawel — 2. Dat kroont de eind vorig jaar onthulde SUV tot Polestar 3, hoe enorm die ook mag zijn. Nu is het namelijk tijd voor de Polestar 4, en ondanks zijn grotere cijfer positioneert die zich toch iets lager op de automobiele ladder.

Spiegel wordt scherm

De Polestar 4 is namelijk een elektrische auto in het D-segment, waar de ‘2 het merk eigenlijk al een beetje staande hield. De twee modellen zijn echter niet met elkaar te verwarren, want deze nieuwkomer is bijna 25 centimeter langer dan de Polestar 2 goed voor 4,84 meter. Daarnaast is hij ook breder en hoger dan die laatste; genoeg om de Polestar 4 tot ‘SUV-coupé’ te kronen ondanks zijn bijna berline-achtige proporties. Om die te verhullen krijgt het model dan ook de nodige crossover-opsmuk aangemeten maar noch dat, noch zijn op de Precept Concept geïnspireerde neus vinden wij het meest opvallende element. Kijk maar eens naar de achterzijde, en zoek naar de achterruit…

Polestar 4 2023

Die is er inderdaad niet, maar maakt dat van de Polestar 4 dan een donker hol binnenin? Allesbehalve, want het model krijgt een gigantisch panoramadak mee dat zich tot achter de hoofden van de achterste inzittenden uitstrekt. De bestuurder beschikt dan weer over een scherm waar je de achteruitkijkspiegel had verwacht, al kan dat met een druk op de knop toch nog veranderen in een spiegel om de achterpassagiers te bespieden. Verder vind je op de stuurkolom een compact bestuurdersdisplay en centraal een infotainmentscherm van 15,4 inch, waar de gewoonlijke software van Android Automotive achter schuilt. De rest van het interieurdesign houdt het minimalistisch, net zoals bij de Polestar 3.

Snelste Polestar ooit

De Polestar 4 staat ook op hetzelfde platform als grote broer ‘3, al zou je dat misschien niet meteen zeggen. Zo is de wielbasis van deze nieuweling niet alleen groter, maar zijn de technische specificaties ook helemaal anders. Beide Long Range-versies — de enige die we voorlopig mogen kennen — beschikken namelijk over een accu van 102 kWh en een snellaadcapaciteit van 200 kW. Daar moet de versie met enkele elektromotor een mooie 600 kilometer rijbereik uit halen, terwijl die 272 pk en 343 Nm koppel naar de achterwielen brengt. De Long Range Dual Motor houdt het daarentegen op 564 kilometer maar biedt dan wel 544 pk en 686 Nm koppel op de vier wielen. Daarmee snelt hij naar de 100 km/u in amper 3,8 seconden, wat er de snelste Polestar ooit van maakt.

Polestar 4 2023

Zelfs bij zo’n vierwielaangedreven variant zou het verbruik echter moeten meevallen, want de Polestar 4 is in staat om zijn voorste elektromotor volledig te ontkoppelen wanneer er weinig vermogen gevraagd wordt. Diezelfde Dual Motor kan trouwens naar wens uitgerust worden met het Performance Pack dat sportievere ophanging en Brembo-remmerij combineert met specifieke 22-inchvelgen en gouden accentjes. Hoeveel je daarvoor moet bijleggen weten we nog niet, want Polestar laat nog niet in de prijzen kijken. De ‘4 komt dan ook eerst op de markt in China, en moet begin volgend jaar onze contreien bereiken.

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
Wim 17:41
afbeelding van Wim

ik vind hem wel iets hebben

Jos D. 17:57
afbeelding van Jos D.

Erg enthousiast klinkt dat ook niet :-)
Als men zegt "het heeft iets", trekt het meestal op niks. Dat is hier dus ook het geval. Een dertien-in-een-dozijn model.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws