Tussen al de berichtgeving over chiptekorten, lange levertermijnen en productiestops mag het ook wel eens goed nieuws zijn. Zo laat Rolls-Royce weten dat ze het beste verkoopjaar ooit achter de rug hebben. Dat lijkt echter niet zozeer aan de coronacrisis te liggen maar wel dat andere globale virus: de SUV-gekte.
We zijn het inmiddels zo moe als koude pap, dat wereldwijde tekort aan microchips. De Belgische inschrijvingscijfers zijn er ietwat door in de war en ook onze lezers blijven maar aangeven dat hun nieuw bestelde auto’s op zich laten wachten. Laat ons daarom even gaan kijken bij een fabrikant die allesbehalve last lijkt te hebben gehad van de halfgeleidercrisis. Rolls-Royce verkondigt namelijk vol trots dat ze het beste jaar in hun 117-jarige geschiedenis afgewerkt hebben.
Monsterstijging
Zo hebben de Britten vorig jaar 5.586 auto’s aan de welgestelde man of vrouw gebracht, een absoluut record voor het luxemerk. En dan spreken ze niet over een toevallig tiental autootjes meer dan het jaar ervoor, maar wel over een stijging van — hou je vast — 49% ten opzichte van de cijfers van 2020. Het merk lijkt daarbij naar eigen zeggen vooral in opmars in China, de VS en Azië, dus of we bij ons plots zoveel meer Spirits of Ecstacy in het straatbeeld gaan zien kunnen we niet zeggen.
Hoewel de Phantom nog steeds het boegbeeld van het merk blijft heeft de constructeur zijn stijgende populariteit grotendeels te danken aan de Cullinan. Dat model bracht Rolls-Royce naar het immer populaire segment van de SUV’s en is inmiddels goed voor zo’n 30% van de totale verkopen. Daarnaast doet ook de nieuwe Ghost het goed, zeker sinds de introductie van zijn stervoetballer-vriendelijke ‘Black Badge’-uitvoering. Volgend jaar zet het luxemerk trouwens opnieuw een baanbrekende stap in zijn geschiedenis, want dan brengt het zijn eerste elektrische auto op de markt in de vorm van de Spectre.
Recente reacties
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
Het snelladen is goed voor de rijken en deze met een leasing. Als particulier moet je thuis...
Door Mathieu 1 dag geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Ik vermoed ook zoiets...
Door Mathieu 1 dag geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Renault zegt het niet met zoveel woorden, maar daar lijkt het alleszins wel op. Die verbrandings-...
Door Joram 1 dag geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Nutteloos hoog toch niet, de hoogte komt bijna puur door die batterijen die er onder liggen. Want...
Door this 1 dag geleden