De Citroën Berlingo is dood, lang leve de ë-Berlingo. In aanloop naar zijn totale elektrificatie haalt het merk namelijk alle Berlingo- en Spacetourer-modellen met verbrandingsmotoren uit de catalogus. Enkel de zuiver elektrische versies blijven daardoor verkrijgbaar.
Citroën zet vandaag een gewaagde stap. Het zal vanaf nu namelijk alleen nog Berlingo’s en Spacetourers met elektromotoren verkopen, en dat in een segment waar elektrificatie allesbehalve evident is. Door zich toe te spitsen op de ë-Berlingo en ë-Spacetourer komt de constructeur dichter bij de volledige elektrificatie van zijn gamma, waarbij tegen 2025 elke Citroën ofwel zuiver elektrisch, ofwel plug-inhybride moet zijn.
Opladen of opkrassen
De elektrische versies van de Berlingo en Spacetourer zijn sinds hun laatste generatiewissel gelukkig wel inzetbare EV’s geworden. Zo biedt de ë-Berlingo vijf zitplaatsen, een vermogen van 136 pk en een actieradius van zo’n 280 kilometer dankzij een 50 kWh-accu. De ë-Spacetourer biedt dan weer de keuze uit een accu van 50 kWh of eentje van 75 kWh, voor een rijbereik van tot 330 kilometer. Die laatste is trouwens verkrijgbaar met maximaal acht zitplaatsen, zodat ook de grotere gezinnen kunnen genieten van geruisloze reisjes.
We hebben de configurator er even op nagekeken en de reguliere Spacetourers en Berlingi hebben het Citroën-schip al verlaten. Je kans om er nog snel eentje op de kop te tikken is dus verkeken. Opvallend: ook bij concerngenoten Peugeot en Opel zijn de personenbusjes met verbrandingsmotoren uit de configurator verdwenen. Iets zegt ons dus dat we binnenkort gelijkaardig nieuws voor de Rifter, Traveller, Combo en Zafira kunnen melden. Gezinnen zonder stekkerkast kunnen voorlopig alleen nog bij Toyota terecht voor een technisch identieke ProAce Verso of Proace City Verso, want daar staat de auto wel nog met verbrandingsmotoren in het aanbod.
Recente reacties
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
Het snelladen is goed voor de rijken en deze met een leasing. Als particulier moet je thuis...
Door Mathieu 2 dagen geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Ik vermoed ook zoiets...
Door Mathieu 2 dagen geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Renault zegt het niet met zoveel woorden, maar daar lijkt het alleszins wel op. Die verbrandings-...
Door Joram 2 dagen geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Nutteloos hoog toch niet, de hoogte komt bijna puur door die batterijen die er onder liggen. Want...
Door this 2 dagen geleden