Enkele weken geleden haalde Honda het doek van zijn nieuwe Jazz. Over het design kwamen we toen alles te weten, de specificaties hielden de Japanners nog even voor zich. Tot nu.
We wisten al wel dat de nieuwe Jazz een hybride aandrijflijn zou krijgen. Nu laat Honda weten dat het zijn i-MMD-principe gebruikt, net als in de CR-V. Er worden dus twee elektromotoren gecombineerd met een verbrandingsmotor, in dit geval een 1.5 VTEC-viercilinder. De lithium-ionbatterij die de elektromotoren voedt, wordt op zijn beurt bijgeladen door remenergie te recupereren en door energie van de benzinemotor.
In de hybride rijmodus voedt de benzinemotor de eerste elektromotor, die als stroomgenerator dient voor de batterij of voor de tweede elektromotor. Die drijft uiteindelijk de wielen aan. In elektrische modus haalt de tweede elektromotor zijn voeding rechtstreeks van de batterij, en in “Engine Drive” wordt de benzinemotor via een vaste overbrengingsverhouding rechtstreeks aan de wielen gekoppeld.
Het totale vermogen van de hybride Jazz bedraagt 109 pk. De Honda haalt daardoor 100 km/u in 9,4 seconden en gaat door tot 175 km/u. De Japanners spreken over een gemiddeld WLTP-verbruik van 4,5 l/100 km en een CO2-uitstoot van 102 g/km. De iets stoerdere Crosstar geeft 4,5 l/100 km en 110 g/km op.
"OK Honda"
Ondanks de hybride aandrijflijn zegt Honda dat de nieuwe Jazz nog steeds veel ruimte in een klein volume verpakt. De kofferinhoud bedraagt 298 liter met de achterbank rechtop, en 1.203 liter met de hele boel neer. Op digitaal vlak noteren we nog Apple CarPlay en Android Auto bij de snufjes, net als een virtuele assistent die je zoals in de Honda E met “OK Honda” aanspreekt. Een adaptieve cruisecontrol en rijstrookhulp zijn standaard, dodehoekhulp en verkeersbordherkenning zijn standaard op de duurdere versies.
Prijzen voor ons land zijn er nog niet, voor Duitsland geeft Honda een richtprijs op van 22.000 euro voor de Jazz en 26.250 euro voor de Jazz Crosstar.
Recente reacties
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
Het snelladen is goed voor de rijken en deze met een leasing. Als particulier moet je thuis...
Door Mathieu 1 dag geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Ik vermoed ook zoiets...
Door Mathieu 1 dag geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Renault zegt het niet met zoveel woorden, maar daar lijkt het alleszins wel op. Die verbrandings-...
Door Joram 1 dag geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Nutteloos hoog toch niet, de hoogte komt bijna puur door die batterijen die er onder liggen. Want...
Door this 1 dag geleden