Kort na het debuut van de nieuwe generatie Yaris staat Toyota al klaar met de Gazoo Racing-variant. Dat is een vierwielaangedreven homologatiemodel voor de volgende Yaris WRC. Wat hij gemeen heeft met de gewone Yaris? Behoorlijk weinig.
Op het einde van de levensduur van de vorige Yaris was er de Yaris GRMN, nu pakt Toyota al meteen uit met de GR Yaris. Die verschilt op zowat alle vlakken van zijn burgerlijke broer. Te beginnen met het platform, dat Toyota’s GA-B-platform vooraan combineert met het GA-C-platform van de grotere Corolla achteraan.
4WD
Dat maakt vierwielaandrijving mogelijk op deze GR Yaris, die in theorie alles naar de voorwielen of achterwielen kan sturen, maar in de praktijk drie ‘presets’ heeft: in normale rijsituaties gaat 60 procent van het vermogen naar de voorwielen, in de Sport-stand wordt die verhouding 30/70, in de Track-stand 50/50. Een optioneel Circuit-pakket plaatst nog eens Torsendifferentiëlen op de voor- en achteras.
Visueel is de GR-versie trouwens meer dan een Yaris met wat spoilers: zijn spoorbreedte neemt toe, hij verliest een koppel deuren en de daklijn ligt 91 millimeter lager. Dat dak bestaat trouwens uit plastic dat met koolstofvezel werd versterkt; de motorkap, deuren en koffer bestaan uit aluminium. Het gewicht blijft daardoor beperkt tot 1.280 kilogram.
Onder de motorkap geen viercilinder met compressor meer, maar een 1.6 driecilinder turbo. Die produceert dankzij allerhande racetechnieken 261 pk en 360 Nm, en is gekoppeld aan een manuele zesbak. 0-100 km/u duurt volgens Toyota minder dan 5,5 seconden, de topsnelheid is begrensd op 230 km/u. In de tweede helft van 2020 komt de Toyota GR Yaris bij ons op de markt.
Recente reacties
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
Het snelladen is goed voor de rijken en deze met een leasing. Als particulier moet je thuis...
Door Mathieu 2 dagen geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Ik vermoed ook zoiets...
Door Mathieu 2 dagen geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Renault zegt het niet met zoveel woorden, maar daar lijkt het alleszins wel op. Die verbrandings-...
Door Joram 2 dagen geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Nutteloos hoog toch niet, de hoogte komt bijna puur door die batterijen die er onder liggen. Want...
Door this 2 dagen geleden