Skoda mag als eerste merk uit de Volkswagen-groep de nieuwe 1.5 TSI met CNG gaan aanbieden. Onder die lading noemen ze hem opnieuw G-Tec.
Destijds kon je de Octavia bestellen met de 1.4 TSI benzinemotor die wordt gevoed door een CNG-tank, met benzine als reservebrandstof. Vandaag is 1.5 het nieuwe 1.4 en daar doet ook de CNG-brandstof aan mee. Zo kan je in de drie CNG-tanks van de Octavia G-Tec 17,7 kilogram CNG kwijt die dan op zowat 480 km verbruikt wordt. Twee tanks bevinden zich onder de laadruimte, de derde zit onder de achterbank, waarmee ze alledrie mooi rond de achteras wordt gecentreerd. Is alles op en is er geen CNG-station in de buurt? Dan heb je nog altijd 11 liter benzine voor de laatste kilometers van je zoektocht.
In de 1.5 TSI met CNG geen 150 pk maar wel 130 stuks. Dat blijft een flinke stijging van 20 pk tegenover de 110 pk die de 1.4 voortbracht. Wanneer je op CNG rijdt stoot je volgens Skoda tot 25 procent minder CO2 uit dan op benzine, een aanzienlijke daling. Ook de NOx uitstoot daalt en er wordt geen fijnstof geproduceerd.
De G-Tec versie van de Skoda Octavia is beschikbaar als Combi, in de Active-, Ambition- en Style-uitrustingsniveau's, telkens met de 1.5 benzinemotor.
Recente reacties
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
"Nodig" zou ik hier nu niet gebruiken. We rijden tenslotte rond met een voertuig van gemiddeld...
Door this 21 uur geleden
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
This, je moet ergens toch toegeven dat die jacht naar PK's, snelheid e.d. allemaal niet nodig is....
Door Mathieu 21 uur geleden
Exclusieve nieuwe Lamborghini met 800 pk op Pebble Beach
wat is me dit
Door lisander lamont 1 dag geleden
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
Dit argument houdt toch helemaal geen steek? Wat ga je met dat enorme vermogen doen tijdens het...
Door this 1 dag geleden