Na jaren van verlies onder de vleugels van GM is Opel op een indrukwekkend korte tijd weer winstgevend dankzij de hulp van de PSA Group. Schaamtelijk voor GM, feestje voor Peugeot en Citroën.
Het was één van de meest verlieslatende merken van Europa, het Duitse Opel. Grotendeels de schuld van moederbedrijf GM. Althans, dat besluit zou je kunnen trekken uit de laatste cijfers. Want het is nog maar van 2017 dat Opel deel uit maakt van de PSA-groep (met Peugeot, Citroën en DS), ondertussen is het Duitse merk gewoon winstgevend. De eerste helft van 2018 was goed voor een operationele winst van 502 miljoen euro. Straf, als je weet dat in diezelfde periode in 2017 nog een verlies van 179 miljoen euro werd genoteerd.
Snijden waar nodig
Het één en ander heeft er mee te maken dat grote baas van de PSA Group, Carlos Tavares, zich serieus gebogen heeft over het Duitse merk. Waardoor er stevig bespaard werd in alle hoeken van het bedrijf. Dit leidde in Duitsland meermaals op protest van vakbonden die vrezen voor banenverlies of loonsverlagingen.
PSA ziet vooral een toekomst voor Opel waarbij technologie onderling zal gedeeld worden. Verder kreeg Opel van de groep de opdracht om een nieuwe generatie motoren te ontwikkelen.
Recente reacties
Oldtimers opgepast: dit moet je weten voor je de LEZ van Antwerpen of Gent binnen rijdt
Elke winter wanneer het eens koud is en de wind uit het oosten komt roepen we ook met ze'n allen...
Door Adriaan 4 uur geleden
Premie-alarm: Volkswagen ID.4 duikt terug onder de 40.000 euro (2024)
Jammer he Tesla model y is ook onder de 40000€ En als het op techniek, verbruik en gebruiksgemak...
Door kevin 6 uur geleden
Test: Ford E-Transit - houdt een elektrische bestelwagen steek? (2024)
We hebben er even voor moeten graven aangezien Ford het trekgewicht niet vermeldt in de officiële...
Door Joram 8 uur geleden
Laatste kans: Jaguar F-Pace neemt afscheid met twee speciale edities (2024)
Het was ook een dikke prullenbak
Door van Wijk Benjamin 10 uur geleden