Aardig en wel natuurlijk zo'n Jaguar I-Pace of Audi E-Tron maar wat elektrisch zit er in de pijplijn voor de gewone werkmens? Wel, Hyundai is één van die merken die mikt op een groot publiek met haar Kona Electric en die elektrische Kona heeft nu zijn prijs! Toch in Nederland. Al geeft ons dat wel een idee van de Belgische prijs.
Met een 64 kWh grote batterij is het Hyundai meteen menens met de Kona Electric. Om je een idee te geven; de meest populaire mainstream elektrowagen - de Nissan Leaf - doet het met 40 kWh. Het resultaat is alvast dat de Zuid-Koreanen garanderen dat de elektrische Kona op de nieuwe WLTP-cyclus een range weet te halen van 482 kilometer. Haal daar in realiteit nog een honderdtal af en je blijft met een (relatief) riant kilometerbudget over.
Op dat vlak zit het dus al snor met de elektrisch Kona. Maar wat moet 'ie nu kosten? 39.195 euro, in Nederland. De topversie met alle toeters en bellen moet dan weer net geen 45.000 euro kosten. Kijken we even naar de alternatieven bij onze Noorderburen dan zien we dat Nissan 36.890 euro vraagt voor haar Leaf, Volkswagen 39.540 euro voor haar e-Golf en BMW 40.412 euro voor haar i3.
En België?
Hoe het zit met de Belgische prijzen? Die wil Hyundai BeLux alvast niet communiceren voor 1 juli - zelfs niet als we het lief vragen. Nemen we er echter de trouwe oude omrekentabel bij van NL naar BE en gaan we er van uit dat de Kona Electric mooi de norm volgt die dicteert dat auto's in België altijd net iets goedkoper zijn, dan verwachten we dat de Belgische Kona net onder die 39.000 euro gaat duiken (38.500 bijvoorbeeld) en dat de topversie op 45.000 euro komt te liggen.
Op latere termijn rolt Hyundai trouwens ook nog een Kona uit met een 40 kWh-batterij. Om elektrisch rijden met een Zuid-Koreaans tintje nog wat bereikbaarder te maken.
Recente reacties
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Ik heb een ev als firmawagen, en eentje prive aangekocht, zou ik dan twee laadpalen moeten...
Door Adriaan 8 uur geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Bij de opstart van de digitale meters in Vlaanderen werd al rekening gehouden met eenvoudige...
Door Pieter 12 uur geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
En wat met capaciteitstarief? Het is allemaal zo simpel niet. Ik heb geen vennootschap, ik krijg...
Door this 12 uur geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Mij lijkt het dat de (negatieve) reacties hier vooral komen van mensen die een eigen vennootschap...
Door Bjorn 13 uur geleden