Renault windt er zelf geen doekjes om dat het (her)lanceren van Dacia het Franse merk een serieuze boost heeft gegeven. In cijfers; sinds de lancering in 2004 verkocht het Roemeense merk meer dan 5 miljoen budgetwagens. Dat zijn een hoop Dacia's, neem het van ons aan.
In 2004 nog maar één model in het gamma, de Logan, tegenwoordig een range van zes budgetmodellen. De toppers zoals de Sandero (in 2008) en de Duster (2010) zorgden er echter voor dat het Roemeense merk écht doorbrak bij de gemiddelde autokoper. Goedkoop rijden met nieuw gerief, dat was zowat het verkooppunt van het merk. Geen slechte zet zo blijkt, want nog geen 15 jaar later vonden maar liefst 5 miljoen klanten de weg naar een 'nieuwe generatie' Dacia (lees: sinds Renault in de pap had te brokken).
Wat nu de populairste Dacia is? Zonder twijfel de Logan die in centraal en Oost-Europa gretig aftrek kent. Al stellen Duster en Sandero niet teleur. Zorgden die in hun respectievelijk lanceringsjaar nog voor 68.535 (Duster) en 38.887 (Sandero) verkochte exemplaren, dan vlogen de rakkers vorig jaar respectievelijk 183.447 en 270.134 (!) keer over de toonbank.
Je kan er dus mee spotten, met die Dacia's, Renault zal je er heus niet mee kwetsen.
Recente reacties
Dacia Duster krijgt nog dit jaar gezelschap van zevenzits ‘Bigster’
Is de bigster ook verkrijgbaar in een vijfzitter,voor meer bagageruimte te hebben? Mvg Dave
Door Muller dave 7 uur geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Ik heb een vennootschap en rij elektrisch... De wagen laadt ik thuis op en kreeg van de overheid...
Door David 7 uur geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Geloof je het zelf? Stroohm wilt dit natuurlijk, want dan kunnen zij dik cashen. Maar dit is...
Door this 7 uur geleden
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
Als je geen woekerprijzen hebt bij het openbaar laden (ze bestaan gelukkig), kom je nog steeds...
Door this 14 uur geleden