Mitsubishi doet toekomstplan uit de doeken: investeren, besparen en onderdelen lenen

mitsubishi-eclipse-cross-2017_03

Moest het even uit je achterhoofd zijn gevlucht, Mitsubishi is sinds vorig jaar deel van de Renault-Nissan-alliantie. En zoals dat wel vaker gaat moet zo'n nieuw merk in de portefeuille een nieuwe strategie voor de komende jaren uit de doeken doen. Die heeft Mitsubishi nu. Of het echter goed nieuws is voor het merk?

Dat hangt alvast af vanaf welke kant je het nieuwe plan bekijkt. In het kort zal het merk de komende drie jaar focussen op drie kernwaarden; het vernieuwen van de productportfolio, expansie van de afzetmarkt en kosten-optimalisatie. Vooral die laatste punt klinkt natuurlijk steeds pijnlijk op de werkvloer. Dan maar beginnen met het goede nieuws?

4.5 miljard euro inleg...

Mitsubishi gelooft er namelijk in dat het over de komende drie jaar haar verkoop met 30 procent kan doen stijgen, tot 1.3 miljoen voertuigen wereldwijd. Daarvoor heeft het trouwens maar liefst 4.5 miljard euro vanuit de spaarpot gehaald om te investeren in R&D. Daarmee kan onderzoek worden gedaan naar wagens voor onontgonnen markten, zoals de ASEAN-regio (met onder andere, Vietnam, Thailand, Singapore en Indonesië), anderzijds kunnen er ook maar liefst 11 nieuwe wagens worden ontwikkeld.

Daarbij ook uiteraard nieuwe generaties van al bestaande modellen. Een nieuwe Lancer moet je echter nog steeds niet verwachten, want Mitsubishi wil zich hoofdzakelijk gaan toeleggen op de SUV- en pick-up-markt. Met een nadruk op vierwielaangedreven modellen, weet Mitsubishi nog te zeggen.

...maar ook besparen natuurlijk

Klinkt allemaal goed natuurlijk maar uiteraard moet ook de knip wat op het merk. Waardoor het Japanse merk Renault en Nissan wil paaien door de komende drie jaren elk jaar de kosten met 1.3 procent terug te dringen. Dit wil Mitsubishi realiseren door maar liefst voor 750.000 euro aan synergieën te zoeken bij de Renault en Nissan. Of in mensentaal; mechaniek en technologie lenen om de kosten terug te dringen.

Al zal dat op zich natuurlijk niet genoeg zijn om die jaarlijkse kost met 1.3 procent terug te dringen. Waardoor het je niet moet gaan verbazen als binnenkort ergens een fabriekje wordt gesloten. Wij onthouden vooral 11 nieuwe modellen tegen 2020, als opsteker in heel dit verhaal.

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
Evo X 16:34
afbeelding van Evo X

Van hun VAG avontuur heeft het hoger management weinig van geleerd. Hopelijk worden originele mitsu's straks nog ontwikkeld want binnen hun klantenbestand, waaronder ik, zijn er vele die enkel originele willen.
Alles voor de cijfers natuurlijk, graag niet ten koste van hun duurzaamheid.

Evo X 22:02
afbeelding van Evo X

Zijn al 2 nieuwe modellen, nieuwe lancer en nieuwe monovolumer.
Maar op iets wat je hier niet verkoopt kan je hier ook niks aan verdienen.

Evo X 15:23
afbeelding van Evo X

Eclipse cross en diene monovolume, daarna zouden er nog 'n 4 tal nieuwe modellen komen. De andere 5 zouden updates zijn van hun huidige gamma.

Evo X 15:12
afbeelding van Evo X

Hun ontwerpers hebben zich nog is laten gaan, juist concept zien passeren genre C-HR.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws