Moest het even uit je achterhoofd zijn gevlucht, Mitsubishi is sinds vorig jaar deel van de Renault-Nissan-alliantie. En zoals dat wel vaker gaat moet zo'n nieuw merk in de portefeuille een nieuwe strategie voor de komende jaren uit de doeken doen. Die heeft Mitsubishi nu. Of het echter goed nieuws is voor het merk?
Dat hangt alvast af vanaf welke kant je het nieuwe plan bekijkt. In het kort zal het merk de komende drie jaar focussen op drie kernwaarden; het vernieuwen van de productportfolio, expansie van de afzetmarkt en kosten-optimalisatie. Vooral die laatste punt klinkt natuurlijk steeds pijnlijk op de werkvloer. Dan maar beginnen met het goede nieuws?
4.5 miljard euro inleg...
Mitsubishi gelooft er namelijk in dat het over de komende drie jaar haar verkoop met 30 procent kan doen stijgen, tot 1.3 miljoen voertuigen wereldwijd. Daarvoor heeft het trouwens maar liefst 4.5 miljard euro vanuit de spaarpot gehaald om te investeren in R&D. Daarmee kan onderzoek worden gedaan naar wagens voor onontgonnen markten, zoals de ASEAN-regio (met onder andere, Vietnam, Thailand, Singapore en Indonesië), anderzijds kunnen er ook maar liefst 11 nieuwe wagens worden ontwikkeld.
Daarbij ook uiteraard nieuwe generaties van al bestaande modellen. Een nieuwe Lancer moet je echter nog steeds niet verwachten, want Mitsubishi wil zich hoofdzakelijk gaan toeleggen op de SUV- en pick-up-markt. Met een nadruk op vierwielaangedreven modellen, weet Mitsubishi nog te zeggen.
...maar ook besparen natuurlijk
Klinkt allemaal goed natuurlijk maar uiteraard moet ook de knip wat op het merk. Waardoor het Japanse merk Renault en Nissan wil paaien door de komende drie jaren elk jaar de kosten met 1.3 procent terug te dringen. Dit wil Mitsubishi realiseren door maar liefst voor 750.000 euro aan synergieën te zoeken bij de Renault en Nissan. Of in mensentaal; mechaniek en technologie lenen om de kosten terug te dringen.
Al zal dat op zich natuurlijk niet genoeg zijn om die jaarlijkse kost met 1.3 procent terug te dringen. Waardoor het je niet moet gaan verbazen als binnenkort ergens een fabriekje wordt gesloten. Wij onthouden vooral 11 nieuwe modellen tegen 2020, als opsteker in heel dit verhaal.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 1 dag geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 1 dag geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden