Tesla Model 3: 10 dingen om te weten

tesla-model-3_01

Moest je onder een steen hebben geleefd, het voorbije weekend staat in de geschiedenisboeken van Tesla geschreven, want de Amerikaanse constructeur haalde met grote grandeur het doek van de uiteindelijke Model 3, technische details incluis. Wat je moet weten over jouw volgende elektrische sedan?

Jep, dat las je goed, 'jouw' volgende sedan. Want tot merken zoals Volkswagen en Volvo op de proppen komen met hun rivalen gaat deze Amerikaan verkopen als zoete koekjes. Niet dat we nu even met de natte vinger in de lucht aan te zwaaien zijn, de cijfers liegen er niet om, want al een half miljoen klanten verwachten er eentje tegen eind 2018. En de pre-orders, die rollen dag na dag vlotjes binnen. Wat er zo 'magisch' aan deze Model 3 is?

1: Voor Jan en ik

Tesla had zichzelf het doel vooropgesteld om de eerste betaalbare, elektrische en wereldwijde massaproductiewagen te creëren. Ietwat Amerikaans ego natuurlijk, want merken zoals Renault en Nissan hebben ook al de Zoë en Leaf in de stal staan natuurlijk. Al begrijpen we ergens hun gedachtegoed, want deze Model 3 moet mensen die geilden op een Model S de kans geven om ook elektrische te rijden.

2: Kleiner maar ruimer dan je A4

Een kleine Model S dus, deze Model 3, maar hoe klein? Wel, met z'n lengte van 4,6 meter is hij iets korter dan een Audi A4 Berline. Daartegen wel iets breder (1.85 m) en iets hoger (1.44 m). Al zal vooral de wielbasis voor een ruimteboost zorgen. Die meet 2.87 meter en steekt zo'n A4 de loef af met 5 centimeter. Klinkt niet veel maar in interieurland is dat vaak een godsgeschenk.

tesla-model-3

3: Pluimpje

Dik 2 ton weegt het gerief dat Tesla momenteel in haar stal heeft staan. De Model 3 moest dat overgewicht wat aftrainen. Het resultaat? Afhankelijk van de uitvoering tussen de 1.6 en 1.7 ton op de weegschaal. Natuurlijk nog steeds een meergewicht ten opzichte van zijn 'gewone' rivalen. Te verklaren door het gewicht van de batterijen uiteraard.

4: De batterijen

De fundamenten van elke elektrische wagen natuurlijk. Panasonic bouwt de cellen en Tesla verpakt ze in modules voor de Model 3. Die krijgt trouwens een compleet nieuwe generatie batterijen onder de kap. Meteen ook de meest 'energiedichte' batterijen ooit gecreëerd. Niet alleen dat, door de massaproductie zou de kost eveneens moeten dalen met 35%. Wat deels kan verklaren hoe Tesla de Model 3 zo "goedkoop" in de markt kan zetten.

5: Maar de range!

Oké oké, jullie willen natuurlijk de range weten. Wel, het basismodel moet 350 kilometer op de testcyclus kunnen zetten dankzij 50 kWh. Klinkt dat wat eng, dan is er een optie voor een groter accupakket (75 kWh) dat het geheel richting 500 kilometer tilt. Cijfer die - als we Tesla-eigenaars moeten geloven - vaak in de praktijk ook haalbaar zijn met de Model S en Model X. Laat ons echter realistisch over 300 tot 450 kilometer spreken.

6: Performance?

Hoe die batterijenkracht zich laat vertalen naar de openbare weg? Alvast via de achterwielen. Met een sprint naar de honderd van zo'n 5,6 seconden (5,1 voor de straffere variant) en een top van 210 km/u (225 voor straffere variant). Cijfers die je heus niet zal halen met je huidige dieselleasesedan.

tesla-model-3

7: Kaal baasje?

Nou, moeten we de eerste info geloven is het verre van een kale Duits in standaardtrim. Met een achteruitkijkcamera, LED-lichten rondom, duozone airco en het 15-duims aanraakscherm centraal als standaard. De lijst gaat echter nog uren verder met vaak kleine spullen waarvoor je extra duiten bij moet leggen in Duitsland. Denk aan een dimmende binnenspiegel, bandendruksysteem, etc. Een Premium-pakket rust de Model 3 nog uit met een opgewaardeerde stereo, verwarmde stoelen, getinte ramen, elektrische en verwarmde stoelen etc. Een pakket dat in Amerika zo'n 4.200 euro kost. Verwacht dus niet al te veel modellen zonder dit pakket.

8: Nog opties?

Buiten dat Premium-pakket en de eerder genoemde sterkere batterij ($9,000 in de VS) kan je ook nog geld neerleggen voor een andere lakkleur (uiteraard), 19-duims velgen (18 is standaard), Autopilot (5.000 dollar) en een daarop verder bouwende 'Full Self-Driving Capability ' van 3.000 dollar die de Model 3 klaar stoomt voor een toekomst waarin je niet zelf meer moet rijden.

tesla-model-3

9: Met garantie

Om leasingbedrijven helemaal te overtuigen stempelt Tesla een garantei van 4 jaar (80.000 km) op de Amerikaanse versie van de Model 3. De batterijen, die krijgen 8 jaar garantie (160.000 km). Verwacht wordt dat dit laatste ook naar Europa komt. Die vier jaar garantie, dat is nog even afwachten.

10: De prijs

Uiteraard zit iedereen al sinds de aankondiging van deze Model 3 te speculeren over de prijs. In de Verenigde Staten rolt hij alvast buiten voor 35.000 dollar (29.000 euro). Hoeveel daar bij gelapt wordt bij de oversteek naar Europa is nog niet duidelijk. In 2013 (!) sprak Tesla al met ons over deze Model 3 met een richtprijs van 35.000 euro. Mik dus op alles tussen 29.000 en 35.000 euro. Pal in het leasingsegment van de Audi A4, BMW 3 Reeks en Mercedes C-Klasse.

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
capaincool 11:08
afbeelding van capaincool

edit: Fixed!

Ricardo 12:33
afbeelding van Ricardo

Zo eentje wil ik wel. Geen benzine meer gaan tanken, gewoon thuis in de prieze steken. Maar ondertussen is de elektriciteitsprijs (distributiekost) terug naar omhoog gegaan. De netbeheerders zullen wel op de loer liggen om het stijgend elektriciteitsverbruik te volgen en er dikke winst uit maken. Maar dan rijden wel in elk geval groen....

Pieter E 22:27
afbeelding van Pieter E

En hoeveel radioactief afval stoot die uit per jaar? of CO2 door verbranding in steenkoolcentrales?

andre123 17:12
afbeelding van andre123

pieter wast zeker af met de hand,doet de was en de strijk zonder electriciteit,verlicht met kaarsen gaat te voet op reis...enz... ik snap wel uw punt,maar ik denk wel dat er al meer mensen ziek zijn geworden door uw uitlaatgassen,trouwens de mijne bolt vooral op zonnepanelen.....die ondertussen al voor 80 % gerecycleerd kunnen worden,en die evolutie staat niet stil,wat niet kan gezegd worden van co of roet....
tot spijt van de sceptisie wie ooit electrisch gereden heeft wil nooit meer een stinkende roetbom!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws