BMW doet nieuwe M5 uit de doeken: vierwielaandrijving

bmw-m5-teaser_04

BMW heeft wat licht geworpen op de op til staande M5 en meteen één van de grootste geruchten in de kamer der waarheden gebracht; de nieuwe M5 krijgt vierwielaandrijving. BMW noemt het M xDrive en belooft dat je het systeem met een druk op de knop kan omvormen tot pure achterwielaandrijving.

Audi doet het al sinds mensenheugenis, vierwielaandrijving op haar RS-modellen aanbieden en ook Mercedes kreeg de laatste jaren door dat +500 pk op de achterpootjes van zakensedans soms, tja, een handvol kon zijn. BMW bleef echter stug vast houden, want buiten X5 en X6 in M-derivaat rooide al de rest het met de achterwielen. Tot nu, want de nieuwe generatie M5 gaat aan de vierwielaandrijving.

bmw-m5-teaser

Het systeem bestaat uit drie grote componenten; het gekende xDrive systeem van BMW, een actief M Differentieel op de achteras en een centraal geheugen met een plethora aan sensoren. Dat geheel moet er voor zorgen dat de rijdynamiek van de nieuwe M5 nieuwe hoogtes moet bereiken, aldus BMW. Om de M-naam in het vaandel te houden werkt het systeem volgens het 'omgekeerde-haldex-principe'. Zo gaat standaard alle kracht naar de achterwielen - waar indien nodig 100% naar 1 wiel kan gaan - en wordt er pas kracht naar de voorwielen gezonden wanneer gripverlies dreigt.

bmw-m5-teaser

Die dreiging kan je aanpassen via drie modi; 4WD, 4WD Sport en 2WD. Die eerst zal al vlug extra grip aanspreken op de voorwielen, terwijl de Sport-setting al wat meer sliphoek toelaat. 2WD is er eentje voor de puristen - of gekken. Of in mensentaal; de trek-je-plan-modus. BMW gaat er prat op dat slechts in zeer extreme gevallen het systeem gebruik zal maken van de remmen om de wagen op koers te houden. Waardoor het systeem niet afremt maar net meer kracht toelaat in de bochten.

Wat we nog weten?

Het exacte krachtcijfers dat het systeem zal moeten verwerken geeft BMW nog niet mee, wel dat de 4.4‑liter V8 van vorige generatie present tekent. Een doorontwikkeling met een hogere inspuitdruk, nieuwe turboladers, betere smering, een opgewaardeerd koelssyteem en een lichtgewicht uitlaatsysteem. Verwacht dan ook een pk-cijfer dat de 600 grens zal doorbreken.

bmw-m5-teaser

Bedienen zal je dat blok niet enkel met je rechtervoet doen maar ook met een nieuwe generatie M Steptronic-automaat met 8 trappen. Een handbak? Die moet je al even niet meer zoeken in de M5. Tenslotte nog een geinig detail; in elke correspondentie van BMW waar een voertuig in voor komt maakt het merk melding van normverbruik en CO2-uitstoot in de kleine lettertjes onderaan, waardoor we die nu ook van de M5 hebben. 10,5 l/100 km en 241 g/km. Ter vergelijking; de vorige deed het met 9,9 l/100 km en 232 g/km.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws