Zo kan het ook: bijna helft verkochte auto's in Noorwegen elektrisch

noorwegen

Schreven we begin deze week nog dat de gemiddelde uitstoot van verkochte auto's in september in de VS was gestegen, dan bewandelen ze in Noorwegen een iets ander piste. Vorige maand was bijna 50 procent van de nieuw geregistreerde auto's geëlektrificeerd.

September 2016, de maand waarin niet enkel Moeder Teresa heilig werd verklaard, in Noorwegen waren 46,9 procent van de nieuwe geregistreerde wagens een EV. Kortom, het is nog niet helemaal naar de vaantjes, onze aardbol. Al is EV natuurlijk een ruimte term. Want Noorwegen rekent hybrides, plug-inhybrides en elektrische auto's even onder één dak. Ontleden we die cijfers, dan valt het nog iets anders uit.

Zo zijn compleet elektrische wagens (genre Tesla) goed voor 19 procent, hybrides (genre Toyota Prius) voor 14,9 procent en plug-inhybrides (zoals de Volkswagen Golf GTE) goed voor 13 procent.

Strenge aanpak

Door streng te focussen op CO2 zien inwoners van Noorwegen zich genoodzaakt om een voertuig met elektrische aandrijving te kopen. Het bewijst toont zich bij de diesels. Waren die in september 2015 nog goed voor 39,2 procent van de inschrijvingen, dan zakken ze in september 2016 naar 26,4 procent. Het heeft er alvast voor gezorgd dat Noorwegen de grootste plug-inmarkt is in Europa en de vierde grootste op wereldschaal.

Geinig weetje nog; vorige maand was de favoriete elektrowagen de Tesla Model X met 601 inschrijvingen.

Laatst gepubliceerd

Reacties (9)

Plaats een reactie
Audi22 18:38
afbeelding van Audi22

Elektrisch is helemaal niet klimaat neutraal of milieu vriendelijk, het is hooguit milieu vriendelijk maar daar stopt het ook. Kobalt en nikkel zijn de grondstoffen en buiten oprekken/lapmiddelen is het grote batterijvraagstuk, basis is al 100j hetzelfde ofzo nog altijd niet opgelost. Zelfde met zonnepannelen mensen klagen over asbest terwijl ze nu cadnium op het dak schroeven dat nog slechter is als asbest. Co2 problematiek is de auto een klein onderdeel van, maar als je niet alles en niet globaal aanpakt is het alleen een goedkope manier om extra geld uit de zakken te kloppen. Hetzelfde is met passieve huizen iedereen denkt wow milieu vriendelijk....maar bij de meeste huizen is het ventilatie systeem onvoldoende en dan je zit opgescheept met radon gas.... Soms verdiepen in materie kan geen kwaad.

andre123 18:55
afbeelding van andre123

tuurlijk ,elk systeem heeft voor en nadelen,altijd zo geweest.
doen of u neus bloedt en rustig verder doen is ook de gemakkelijkste oplossing,ook altijd zo geweest.

tomtom 19:06
afbeelding van tomtom

De batterijen evolueren van nikkel naar lithium, zoals Tesla aan het trendsetten is. Je ziet dat in veel plug-inhybrides de batterijen van lithium zijn ipv nikkel (cf. Toyota Prius vs Toyota Prius Plug-in).

Ten tweede zijn die batterijen (tenminste grotendeels) te recycleren.

Ten derde maken elektrische voertuigen het mogelijk om de energiebron los te koppelen van de technologie in de auto: nu nog deels op kolencentrales, maar later puur op kern- en groene energie met quasi geen uitstoot van broeikasgassen, zonder de wagens te moeten wisselen of aanpassen. Niet zo makkelijk bij diesel, benzine, LPG, CNG, waterstof, etc.

Adriaan 13:13
afbeelding van Adriaan

Dan moet je eens wat opzoekingswerk doen naar waterstofgas. Stoomreforming, waar aardgas en stoom gebruikt worden om waterstofgas te maken, dat is de techniek die momenteel ook gebruikt wordt bij het toyota tank station in Zaventem. Maar ook elektrolyse, waar je elke elektrische bron, van steenkool tot zonne energie, kan gebruiken voor de productie. Als afval stof van de chemie sector, die momenteel grotendeels onbenut blijft.

maarten 20:09
afbeelding van maarten

Je kan ook stroom gebruiken voor stroom te genereren. Waarom nog omzetten naar waterstof? Elektriciteit is ook overal aanwezig. Waarom dan nog een waterstof netwerk opzetten?

Adriaan 11:31
afbeelding van Adriaan

Omdat waterstof rapper te "tanken is", wat nog altijd een imens nadeel blijft van batterijen, snelladen vraagt een massa aan stroom, die met het huidige elektriciteitsnetwerk voor een zeer onverdeelde belasting kan zorgen.
Als morgen 100% van de bevolking overstapt op elektrische auto's, gaat er ook immense investeringen moeten plaatsvinden voor de aanpassingen om dit werkbaar te houden.
En mensen zullen dit niet graag lezen, maar belastingsgewijs zijn elektro-batterij auto's momenteel niet houdbaar, er komen veel te veel inkomsten uit de verkoop van brandstoffen, en door waterstof te gebruiken moet je niet heel dat model gaan omver zwieren, want of je het nu wilt of niet, de staat wilt zijn centjes, en met verandering komt meestal verslechtering, hebben we heden ten dagen al meer dan genoeg meegemaakt. Maar zaken zoals: uitputbaarheid van batterij matterialen, degeneratie van batterijen, een wildgroei aan laadtechnieken,... zorgen er allemaal voor dat in mijn visie de toekomst beter waterstof gericht gaat zijn, dan batterij.
Nu in alle eerlijkheid, uit puur opportunisme zou ik vandaag ook een elektrische auto kopen, maar toekomstgericht gaat dat niet zo blijven, en gaan de voordelen hiervan toch verdwijnen.

tomtom 15:32
afbeelding van tomtom

Ik heb de hoop op waterstofcellen allang opgegeven, met name door de volgende reeks van interessante artikelen:
https://ssj3gohan.tweakblogs.net/blog/11470/why-fuel-cell-cars-dont-work...
https://ssj3gohan.tweakblogs.net/blog/11493/why-fuel-cell-cars-dont-work...
https://ssj3gohan.tweakblogs.net/blog/11556/why-fuel-cell-cars-dont-work...

Uitgebreide en technisch diepgaande uitleg waarom die techniek nooit zal werken op commerciële schaal en ditto budgetten.

ron4u 18:56
afbeelding van ron4u

Enkel in thin-film zonnepanelen zit een kleine fractie cadmium. Zulke panelen zie je vrijwel nooit op daken van huizen. De gebruikte zonnepanelen mono of multikristalijn zijn 100% cadmiumvrij.
Radon gas in huizen heeft helemaal niets te maken met passief bouwen of niet. Dit is ofwel een natuurlijk gas (ardennen) ofwel een gas dat vrijkomt uit bouwmaterialen en dit staat dus los van passief bouwen. Qua ventilatie wordt er in een passief huis juist extra gelet op voldoende ventilatie omdat dit hier extra belangrijk is...
Dus stop met mensen angst in te praten met onwaarheden of verdraaide halve waarheden. Maar je laatste zin is er wel knal op...
maar is dit hier een autonieuws-site of ...
Dus elektrisch rijden is qua rendement van de elektromotor op dit moment de meest efficiente maier van rijden zowel milieutechnisch als kostentechnisch cradle-to-cradle berekend. En de batterijen zijn idd al meer dan 100j een probleem maar de oplossing zit dus waarschijnlij kniet in grotere noch performantere batterijen maar naar een andere brandstof gaan zoeken die het elektrisch rijden ondersteund bvb waterstof

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws