Back to the roots: Mercedes G 350 d Professional (2016)

mercedes-g-klasse-professional_01

Wet met het chroom, de suède kofferbekleding en laagprofielbanden. De Mercedes G 350 d Professional kan je nu al zien als de 'werkmans-G. Laat dat net de reden zijn waarom hij destijds werd ontworpen...

Een werkpaard voor het Duitse leger, de Gelandewagen van Mercedes die in 1979 het daglicht zag. Anno 2016 is het vooral een boulevard flanneerder met een hoog m'as-tu-vu-gehalte. Niet helemaal de schuld van Mercedes - want je kan nooit weten waarop voetballers volgende week verliefd worden -, al hebben de Duitsers het succes wel wat uitgebuit met de nodige met chroom uitgeruste uitvoeringen.

Of dat een foute zet was van de jongens uit Stuttgart laten we in het midden. Al gaat Mercedes met de G 350 d Professional terug naar haar roots. Want elk stukje franje wordt naar de vuilbak verwezen of vervangen door werkmansmateriaal.

Hout in de koffer

Zo valt er geen streepje chroom meer te bespeuren en vallen er optioneel - dat wel - een beschermende grille voor de koplampen en pinkers te rapen. Ga je voor dat Off-Road package, dan krijg je ook nog een koffer met houten bodem, een dakdrager en een laddertje achteraan om bovenop te geraken. Een must, dat pakket, lijkt ons.

mercedes-g-klasse-professional

Standaard is dan weer de met 10 milimeter verhoogde ophanging. Klinkt als niet veel (en dat is het eigenlijk ook niet) al zorgt die verhoging voor een aan- en afrijhoek van respectievelijk 36 en 39 graden. Bij de reguliere G is dat nog 30 graden in beide gevallen. Tenslotte krijgt de G Professional nog stevigere offroadbanden aangesmeerd.

Binnenin evenzeer een afkeer voor luxe. Want weg zijn de suède vloermatjes, in de plaats krijg je rubberen exemplaren die je net niet in de afwasmachine kan steken. Toegegeven, misschien gaan ze iets te ver met die afkeer, want het navigatiesysteem ontbreekt standaard ook.

Dieselkracht

Onder de kap van de 350 d een 3-liter V6-diesel met 245 pk en 600 nm. Genoeg om onbeladen in 8,8 seconden naar de honderd te snellen en een top te halen van 160 km/u (een werkpaard, weet je wel). Belangrijker is natuurlijk dat het koppel in samenwerking met de permanente vierwielaandrijving en offroadbanden je door het vuilste landschap haalt.

mercedes-g-klasse-professional

In de koffer kan je maximaal 592 kilo kwijt, achteraan kan je nog eens 3.2 ton hangen. Vanaf vandaag valt de G Professional te bestellen. De Belgisch richtprijs bedraagt 67.200 euro (exclusief BTW)

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws