Wet met het chroom, de suède kofferbekleding en laagprofielbanden. De Mercedes G 350 d Professional kan je nu al zien als de 'werkmans-G. Laat dat net de reden zijn waarom hij destijds werd ontworpen...
Een werkpaard voor het Duitse leger, de Gelandewagen van Mercedes die in 1979 het daglicht zag. Anno 2016 is het vooral een boulevard flanneerder met een hoog m'as-tu-vu-gehalte. Niet helemaal de schuld van Mercedes - want je kan nooit weten waarop voetballers volgende week verliefd worden -, al hebben de Duitsers het succes wel wat uitgebuit met de nodige met chroom uitgeruste uitvoeringen.
Of dat een foute zet was van de jongens uit Stuttgart laten we in het midden. Al gaat Mercedes met de G 350 d Professional terug naar haar roots. Want elk stukje franje wordt naar de vuilbak verwezen of vervangen door werkmansmateriaal.
Hout in de koffer
Zo valt er geen streepje chroom meer te bespeuren en vallen er optioneel - dat wel - een beschermende grille voor de koplampen en pinkers te rapen. Ga je voor dat Off-Road package, dan krijg je ook nog een koffer met houten bodem, een dakdrager en een laddertje achteraan om bovenop te geraken. Een must, dat pakket, lijkt ons.
Standaard is dan weer de met 10 milimeter verhoogde ophanging. Klinkt als niet veel (en dat is het eigenlijk ook niet) al zorgt die verhoging voor een aan- en afrijhoek van respectievelijk 36 en 39 graden. Bij de reguliere G is dat nog 30 graden in beide gevallen. Tenslotte krijgt de G Professional nog stevigere offroadbanden aangesmeerd.
Binnenin evenzeer een afkeer voor luxe. Want weg zijn de suède vloermatjes, in de plaats krijg je rubberen exemplaren die je net niet in de afwasmachine kan steken. Toegegeven, misschien gaan ze iets te ver met die afkeer, want het navigatiesysteem ontbreekt standaard ook.
Dieselkracht
Onder de kap van de 350 d een 3-liter V6-diesel met 245 pk en 600 nm. Genoeg om onbeladen in 8,8 seconden naar de honderd te snellen en een top te halen van 160 km/u (een werkpaard, weet je wel). Belangrijker is natuurlijk dat het koppel in samenwerking met de permanente vierwielaandrijving en offroadbanden je door het vuilste landschap haalt.
In de koffer kan je maximaal 592 kilo kwijt, achteraan kan je nog eens 3.2 ton hangen. Vanaf vandaag valt de G Professional te bestellen. De Belgisch richtprijs bedraagt 67.200 euro (exclusief BTW)
Recente reacties
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Wij hebben een DS 7 E-Tense 4×4 gehad en dat was één van de eerste. Die heeft in het begin een paar...
Door Johan De Bruycker 14 uur geleden
Deze elektrische Nissan Townstar Evalia is officieel leuker dan een Renault Kangoo
Hopelijk beter dan mijn Atila 87kw,slechte wagen voor dit geld.
Door Thys Freddy 18 uur geleden
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Ik heb een DS7 diesel. Kijk, er wordt steeds vergeleken met Duitsers. Dat mag maar moet dit? Ik heb...
Door Jan Verbanck 23 uur geleden
Test: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI (2024)
Dat hangt er van af wat je wilt, deze versie doet nog altijd minder dan 10 sec naar 100km/u. Wat...
Door this 1 dag geleden