Officieel: Peugeot 3008 (2016)

peugeot_3008_2016-suv

Omdat ze bij Peugeot merkten dat de C-segment crossovers nog steeds erg populair zijn, stellen ze vandaag de tweede generatie van de 3008 voor. En die verschilt stevig van zijn voorganger.

Hield de eerste 3008 het in 2010 op een kruising tussen een SUV en een MPV, dan trekt Peugeot vandaag volop de kaart van de SUV. Je ziet vooraan de leeuwenklauwen terugkomen in de parmante koplampen. Achteraan duwt Peugeot er de nieuwe lichtsignatuur door. De algemene lijnen zijn een stuk snediger dan voorheen.

afslanken maar

Peugeot bouwt de nieuwe 3008 op het EMP2-platform waar ook de 308 op gebouwd wordt. Ze melden zelf een gewichtsbesparing van 100 kg met een totaalgewicht van 1.325 kg, terwijl de wagen wel 8 centimeter langer werd, waarvan 6,2 centimeter naar de wielbasis gaat.

Onder de kap van de fransoos vind je de 1.2 PureTech driecilinder met 130 pk en manuele zesbak of zestrapsautommat. Wat steviger voorzien is de 1.6 e-THP met 165 pk en standaard zestrapsautomaat. Bij de diesels is er een 1.6 BlueHDi met 120 pk, of de 2.0 BlueHDi met 150 of 180 pk, die laatste is er enkel als automaat, bij de overige twee kan je enkel manueel schakelen.

Binnenin neemt de 3008 wat trekjes van de 308 en 208 over. Met name het kleinere stuurwiel moet de rijervaring verbeteren. Bovendien krijgen de inzittenden een 12,3 inch groot HD scherm dat dienst doet als instrumentenpaneel. Personaliseren kan, en via een draaiknop scroll je door de vijf voorgeprogrameerde weergavemodi. Leuk gimmick is de iCockpit Amplify, waarbij je de sfeerverlichting en sterkte van parfumeur regelt, of de massagefunctie van de voorzetels bedient. Al gaan we er van uit dat je flink wat extra betaalt voor deze optie.

Behalve het 12,3 inch grote instrumentenpaneel is er ook een 8,3 inch groot touchscreen voor het infotainmentsysteem. Een systeem dat overweg kan met MirrorLink, Android Auto en Apple Carplay.

Ook aan veiligheidssystemen heeft Peugeot gedacht. Zo is er Lande Departure Warning, grootlichtassistent, Adaptive Cruise Control, Active Safety Brake en ga zo maar door.

Peugeot stelt de 3008 voor aan het grote publiek op het salon van Parijs, begin oktober van dit jaar.

Laatst gepubliceerd

Reacties (6)

Plaats een reactie
markske 13:26
afbeelding van markske

sorry, ik ben aan het downsizen 120pk is teveel ik was al blijven steken bij 114pk en wil nog lager én ik rij met een automaat welke ik niet meer wil missen.

Evo x 17:13
afbeelding van Evo x

Uit zo'n kleine longen zoveel power uitpersen, blijf 't indrukwekkend vinden. Mooie koets binnen het 'hoge poten' genre.

Lowie Tabak 23:47
afbeelding van Lowie Tabak

Wat een gedrocht! Zou evengoed een creatuur van één of ander derderangs Chinees merk kunnen zijn

Georges 23:58
afbeelding van Georges

Sorry Peugeot, mea culpa, me maxima culpa, dat ik mij gelukkig nog maar pas een nieuwe suv kocht van een ander merk, full option overigens en dat tegen een prijs die gelijk is aan die van de basis versie van de 3008 met zijn povere uitrusting ...

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws