In de naam der veiligheid heeft Europese instantie EuroNCAP weer een groep nieuwe voertuigen tegen de muur gesmeten. Proefobjecten van deze test zijn de Mazda MX-5, Opel Karl en Hyundai Tucson. Hoe ze het er vanaf brachten?
De scores las je natuurlijk al in de titel, maar bij de NCAP is het vooral belangrijk om in te zoomen op de opmerkingen. Die hadden ze bij de Hyundai Tucson niet, want na een robbertje muurvechten mocht de Zuid-Koreaanse SUV naar huis met vijf sterren. De Mazda MX-5 kreeg geen opmerkingsloos rapport. Want bij de test werd vastgesteld dat de airbag in het stuur niet voldoende opblies waardoor de dummy met zijn hoofd het stuur raakte. Goed voor een deductie van 1 ster.
En de Karl?
Opels Karl kreeg dezelfde opmerking betreffende de airbag in het stuur. Daarnaast schoof de testpop bij de botsing onder de gordel waardoor het risico aan verwonding aan knie, dijbeen of bekken verhoogt Tenslotte is er een verhoogde kans op een whiplash in de Karl omdat 'ie niet over een autonoom remsysteem beschikt. Nu, dat heeft de Mazda ook niet en bij de Tucson is het optioneel. Met al die opmerkingen neergeschreven geeft de NCAP de Karl 4 sterren.
Recente reacties
Dacia Duster krijgt nog dit jaar gezelschap van zevenzits ‘Bigster’
Is de bigster ook verkrijgbaar in een vijfzitter,voor meer bagageruimte te hebben? Mvg Dave
Door Muller dave 6 uur geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Ik heb een vennootschap en rij elektrisch... De wagen laadt ik thuis op en kreeg van de overheid...
Door David 6 uur geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Geloof je het zelf? Stroohm wilt dit natuurlijk, want dan kunnen zij dik cashen. Maar dit is...
Door this 6 uur geleden
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
Als je geen woekerprijzen hebt bij het openbaar laden (ze bestaan gelukkig), kom je nog steeds...
Door this 13 uur geleden