Nee, dat is geen cijferfout in de titel. Want naast de voorstelling van hun nieuwste 6-liter W12 pakt Volkswagen ook uit met iets veel imposanter; een driecilinder met 272 pk.
Net zoals de W12 TSI werd het 1.0-liter TSI blok voorgesteld tijdens het Vienna Motor Symposium. Dat laatste blokje doet het wel even met 9 cilinders minder dan die bonkige W12. Toch is de driecilinder dankzij een monoscroll turbo en een e-booster systeem goed voor 272 pk en 270 Nm. Ter vergelijking, momenteel gebruikt de Golf GTI een 2-liter viercilinder om 230 pk en 350 Nm op te wekken...
Houdbaarheid?
Hoewel je anders zou denken hebben ze voor dat magisch driecilindercijfer niet eens exotische materialen moeten gebruiken. Het blokje gebruikt namelijk als basis de 1-liter vanuit de huidige Polo (EA211 TSI voor de liefhebbers). Dankzij een aangepaste basis, andere cilinderkoppen, 'kennis vanuit de rallywereld' en de eerder genoemde geforceerde inductie kom je tot dit megablok uit. Waar en wanneer we dit blok voor het eerst gaan zien is niet helemaal duidelijk. Al zou het ons niet verbazen dat - met het oog op betrouwbaarheid - het uiteindelijke productieblok een stuk minder potent door het leven zal gaan.
Recente reacties
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
Het snelladen is goed voor de rijken en deze met een leasing. Als particulier moet je thuis...
Door Mathieu 21 uur geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Ik vermoed ook zoiets...
Door Mathieu 21 uur geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Renault zegt het niet met zoveel woorden, maar daar lijkt het alleszins wel op. Die verbrandings-...
Door Joram 1 dag geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Nutteloos hoog toch niet, de hoogte komt bijna puur door die batterijen die er onder liggen. Want...
Door this 1 dag geleden