Met deze TNGA-architectuur wil Toyota haar leiderschap behouden

toyota-tnga-architecture-2015_1

Toyota vecht al jaren met Volkswagen en GM om de titel van grootste constructeur ter wereld. In New York laten ze begin volgende maand een platform zien dat hen in staat moet stellen op een efficiëntere manier die strijd te voeren.

Volkswagen werkt al langer met het MQB-platform en ook bij andere automobielconcerns wordt met gemeenschappelijke platformen gewerkt. Die uniforme platformen maken het goedkoper om verschillende modellen te bouwen omdat op ontwikkelingskost wordt uitgespaard.

Bij Toyota gaat het platform door het leven onder de naam "TNGA Global Architecture". Toyota voegt eraan toe dat het platform zal worden opgebouwd uit lichtgewicht materialen en dat zowat de helft van haar voertuigen tegen 2020 op dit platform zal geplaatst zijn.

toyota-tnga-architecture-2015

Samen met het chassis worden ook een set nieuwe motoren geïntroduceerd. Die zouden hun verbruik zien dalen met 25 procent ten opzichte van de huidige generatie, terwijl het vermogen volgens Toyota met 15 procent moet stijgen. De hybride modellen zouden hun verbruik met 15 procent zien zakken.

Een midsize front-wheel-drive vehicle zal later dit jaar het eerste model zijn dat op de TNGA-architectuur wordt gebouwd. Later volgen ook een klein en groot voorwielaangedreven model en ook achterwielaangedreven Toyota's schakelen vervolgens over.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws