Ook BMW is aanwezig op de CES-beurs. Het Duitse merk toont er de toekomst op het lichtendepartement. Laserlichten kunnen dan natuurlijk niet ontbreken, al zijn het vooral de achterlichten waar je interesse voor zou moeten hebben.
Door al het welles-nietes gedoe weten we zelf niet meer wie er nu eigenlijk écht eerst was met de laserkoplampen, Audi of BMW. Wat we wel weten is je ze bij BMW kan bestellen op de i8 en dat het geen eeuwigheid meer zal duren voor ze ook naar andere modellen komen. Pak nu deze M4 concept die gebruikt wordt om de nieuwe lichttechnologie voor te stellen. Je moet geen diploma in de automobielindustrie te hebben om te weten dat de Duitsers de lasers binnenkort beschikbaar zullen maken op de M3 en M4. Tegen een fikse meerprijs natuurlijk.
De toekomst zit in de OLED
Focussen we even niet op al dat lasergedoe, dan zien we een duizend maal interessantere technologie op de achterlichten van deze showwagen. Organische LED's - OLED voor de kenners - zullen namelijk de grootste stap voorwaarts worden sinds het ontstaan van achterlichten. De technologie maakt gebruik van haarfijne organische materialen die licht geleiden.
Te technisch voor je? Begin vorig jaar deed ondergetekende een praatje met de techneut achter de lichten bij BMW. Hij vertelde het volgende: 'Organische LED's zorgen er voor dat we geen restricties meer hebben op het vlak van lichtdesign. Zo kunnen we elke vorm creëren die we maar willen.'
Letters en cijfers kwamen bijvoorbeeld ter spraken, want hoe knap zou het niet zijn als je nieuwe X5 twee dikke X'en zou hebben als achterlichten. Meer nog, dankzij OLED's kan je bijvoorbeeld 'sorry' projecteren op je achterlichten als je een stunt hebt uitgehaald in het verkeer of 'dank u' als - stel je voor - iemand je zonder moeite laat ritsen.
Een toekomst waar we alvast voor tekenen, al zouden overheden iets wantrouwiger staan tegenover letter- en cijfercreërende achterlichten. Maar hey, tegenwoordig mogen er ook al wagens zonder chauffeur op de baan...
Recente reacties
Het Autosalon is back! februari 2025
Ik denk dat de BAS beter hun event schrapt om hun broek er niet helemaal aan te scheuren. Dit jaar...
Door FLP 1 uur geleden
Officieel: BMW 3 Reeks krijgt flink groter plug-inhybride rijbereik na update (2024)
* no comment * ;-) Buiten dan: no way dat je uit de huidge 12kWh accu al 60km range haalt, eerder...
Door moodystarfish 23 uur geleden
Stop de persen: Alfa Romeo gaat nummerplaten vanaf nu in het midden plaatsen
Alhoewel ik de neuzen van Alfa's altijd wel kon pruimen, stoorde ik mij toch ook wel iedere keer...
Door John 23 uur geleden
Officieel: BMW 3 Reeks krijgt flink groter plug-inhybride rijbereik na update (2024)
Doet mij opeens weer denken aan die discussie die we hier eens gehad hebben over plugin hybrides:...
Door John 23 uur geleden