Kijk, zo hebben we het graag. In de plaats van ons te laten gissen naar het motorengamma voor de nieuwe generatie XC90 geeft Volvo nu al alle informatie vrij. De meest opvallendste variant is de T8 met Twin Engine-technologie (lees: Plug-in Hybrid).
Eind dit jaar haalt Volvo het doek van hun nieuwe generatie XC90. Daarbij zal de Zweedse SUV voor het eerst op het SPA-platform (Scalable Product Architecture) staan. Vergelijkbaar met het MQB-platform van Volkswagen krijgt de XC90 hierdoor meer interieurruimte en een beter weggedrag om kilometers te malen. Hoe je die kilometers kan malen is ook geen geheim meer, want Volvo gaf al alle motoren vrij die onder de kap zullen liggen.
Verknocht aan de viercilinder
Voor dieselrijders hebben ze bij Volvo twee motoren in het schap liggen. De meest sensibele is de D4 twinturbo met 190 pk en 400 Nm koppel (normverbruik: 5 l/100km). Een trapje hoger staat de D5 twinturbo met 225 pk en 470 Nm koppel (normverbruik: 6 l/100km). Beide maken natuurlijk gebruik van de nieuwe I-Art technologie.
Benzinerijders kunnen bij de lancering hun gading vinden bij de T5 met een stevige 254 pk en 350 Nm koppel. Alle motoren zijn standaard gekoppeld aan een automaat met acht verzetten. Vierwielaandrijving krijg je ook, behalve op de D4. Die doet het standaard met zijn voorste pootjes.
T8 Plug-in Hybride
Het topmodel bij de lancering is de T8. Daarbij wordt gebruik gemaakt van de Drive-E benzinemotor - met turbo en compressor - die zijn kracht naar de voorwielen stuurt en een elektromotor die de achterste wielen van kracht voorziet. Met een volle batterij kan je zo'n 40 km emissieloos rondtoeren. Ga je buiten de stad voluit, dan beschik je over een gecombineerd vermogen van 400 pk en 640 Nm. Klinkt als Zweedse muziek in de oren. De uitstoot zou voor deze motorisatie trouwens maar op zo'n 60 gram CO2 liggen. Al lijkt dat wat laag, want de BMW X5 eDrive (ook een plug-in hybride) doet het met 90 g/km.
Later dit jaar stelt Volvo de XC90 officieel voor, tot dan kunnen we alleszins kwijlen op de getalletjes.
Welke motorisatie kiezen jullie voor de Zweedse SUV?
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 20 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 21 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden