In Duitsland heerst een verwoede strijd. Eentje die draait rond laserlichten. Zowel BMW als Audi komen op bijna exact hetzelfde moment naar buiten met laserlichten op een productiewagen. Bij die eerste is dat - optioneel - op de i8, bij Audi komen ze op een gelimiteerde editie van hun sportwagen, de R8 LMX.
Hiermee probeert Audi die andere Duister, BMW, de loef af te steken. De R8 LMX - waarbij die drie letters staan voor Laser Matrix-lichten - is volgens de jongens uit Ingolstadt dus echt wel de eerste productiewagen met die technologie. Net zoals bij de i8 van BMW schieten vier blauwe lasers een straal op een fosforplaatje. Die stralen worden op hun beurt gebundeld tot één stevig wit licht van 5.500 Kelvin. Verwacht echter niet constant dat laserlicht. Enkel boven een bepaalde snelheid en als het zeer donker is springen ze aan.
Meer oomph
Samen met de lasers krijgt de R8 LMX ook meer kracht onder de kap. Met zijn 570 pk uit de 5,2 V10 is dit de strafste R8 in productie. Een tripje naar de honderd leg je af in 3,4 seconden terwijl de laserpret pas stopt bij 320 km/u.
Er is echter ook slecht nieuws, Audi plant er maar 99 te bouwen. Snel zijn is dus de boodschap. In Duitsland ben je 210.000 euro kwijt voor deze Laser-R8. In ruil krijg je wel - buiten die lichten en de extra paarden onder de kap - keramische remmen, carrosseriestukken in carbon, een exclusief Ara blauw kleurtje en unieke velgen.
Recente reacties
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Wij hebben een DS 7 E-Tense 4×4 gehad en dat was één van de eerste. Die heeft in het begin een paar...
Door Johan De Bruycker 14 uur geleden
Deze elektrische Nissan Townstar Evalia is officieel leuker dan een Renault Kangoo
Hopelijk beter dan mijn Atila 87kw,slechte wagen voor dit geld.
Door Thys Freddy 18 uur geleden
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Ik heb een DS7 diesel. Kijk, er wordt steeds vergeleken met Duitsers. Dat mag maar moet dit? Ik heb...
Door Jan Verbanck 23 uur geleden
Test: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI (2024)
Dat hangt er van af wat je wilt, deze versie doet nog altijd minder dan 10 sec naar 100km/u. Wat...
Door this 1 dag geleden