Update: Fiat zegt iets en niets over Lancia.
De recent gefuseerde Fiat en Chrysler stelden zojuist hun vijfjarenplan voor waarin ze hun doelstellingen uit de doeken doen. Over dat andere merk, Lancia, hebben ze met geen woord gerept.
Sergio Marchionne - CEO van Fiat Group en van Chrysler - doet samen met een reeks van zijn topmannen de strategie van de komende vijf jaren uit de doeken en probeert zo zijn investeerders ervan te overtuigen dat hij jaren van overnames ook kan omzetten in een dominerend bedrijf.
Hier zijn alvast de hoogtepunten uit de lange presentatie:
Fiat
- Wereldwjde verkopen moeten tegen 2018 stijgen naar 1,9 miljoen van 1,5 miljoen in 2013.
- Grootste groei verwacht in Azië.
- Grootste blijven in Brazilië
Alfa Romeo
- Tegen 2018 moeten er jaarlijks 400.000 Alfa Romeo's verkocht worden tegenover de 75.000 in 2013.
- Er zal 5 miljard euro worden uitgegeven om het merk verder te ontwikkelen.
- Tussen eind-2015 en 2018 zullen er 8 nieuwe Alfa Romeo modellen voorgesteld worden.
Ferrari
- Het merk Ferrari is niet te koop.
- Productie blijft rond de 7.000 stuks per jaar om exclusiviteit te garanderen.
Maserati
- Maserati verkopen moeten stijgen naar 75.000 exemplaren per jaar in 2018 tegenover 13.500 in 2013.
- Omzet moet stijgen naar 6 miljard euro van 1,7 in 2013.
- Er zal 2 miljard geïnvesteerd worden in het merk in de periode 2014 - 2018.
Jeep
- Globale verkopen moeten stijgen naar 1,9 miljoen in 2018 van de 732.000 in 2013.
- Dit jaar zouden er 1 miljoen Jeeps verkocht worden.
- Er komen nieuwe fabrieken bij, onder andere in Brazilië en China.
Chrysler
- Tegen 2018 moeten er jaarlijks 800.000 Chryslers verkocht worden tegenover de huidige 350.000
Dodge
- Verkopen moeten tegen 2018 gestegen zijn naar 600.000 van de 596.300 in 2013.
- SRT is geen apart merk meer, de Viper is terug Dodge.
Lancia
Wel, het iconische Italiaanse merk met een van de meest roemrijke geschiedenissen uit heel de autowereld kwam niet voor in de presentatie. Geeft Marchionne daarmee de rumoeren gelijk? De laatste jaren verloor het merk veel van zijn glorie dankzij een aantal gerebadgede (oude) Chryslers, al konden we recent wel nog veel plezier beleven in de Delta S Momodesign. We wachten nog spannend nieuws af over Lancia, en over specifieke Europese strategieën van de Fiat Chrysler groep.
Update: Sergio Marchionne zegt dat ze het Lancia netwerk "coherent gaan reorganizeren naar een Italiaans gedreven merk". Wat de zakenman daar nu juist mee wilt zeggen, dat weet niemand.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 19 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 20 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden