In de strijd naar zuinigere motoren en schonere wagens kiezen veel constructeurs voor het downsizen van hun motoren. Op het salon van Genève liet Mercedes echter weten niet te zullen kiezen voor driecilinders in hun RWD modellen, de impact op de rijervaring zou te groot zijn.
Bernhard Heil, head of engine development, zegt lang gewerkt te hebben aan een eventuele implementatie van driecilindermotoren in achterwielaangedreven Mercedes'n. Maar al snel kwamen ze tot de conclusie dat er te veel toegevingen gedaan moesten worden voor een te kleine winst inzake verbruik en uitstoot.
"Om de driecilinder mooi te plaatsen in een RWD-configuratie zijn er nieuwe assen nodig" aldus Heil. De kost en gewicht dat die nieuwe assen met zich meebrengen zijn te groot voor het beetje benzine dat je minder verbruikt. Wat er wel mogelijk is in de RWD wagens zijn viercilinders met kleinere longinhoud. De 2.1 van vandaag zou dus wel eens kunnen teruggedrongen worden naar een 1.9 of 2.0.
Mercedes kiest dus niet voor minder cilinders maar zal haar motoren verfijnen voor lagere snelheden, daar is volgens de Duitsers nog veel verbetering mogelijk.
In de modellen met voorwielaandrijving zou de driecilinder wel zijn intrede kunnen doen, zeker met het oog op eventueel aankomende hybride-wagens.
Recente reacties
Gerucht: Importheffing Chinese EV's klimt naar 25% (en dat is slecht nieuws voor Westerse merken)
Deze prijzen zijn toch mindblowing? Dit is toch te zot voor woorden? De jeugd maakt zich zorgen...
Door Mathieu 1 dag geleden
Vraag: Moet deze Volkswagen ID.3 Harlekin in productie?
Ik heb ooit ergens gelezen dat de panelen niet individueel werden gespoten. Eerder werden er...
Door Vitch 3 dagen geleden
België krijgt nieuwe Wegcode: dit verandert er in 2026
Op de dagen van wisselen is het altijd chaos. Ik woonde vroeger in een straat met alternerend...
Door Adriaan 3 dagen geleden
België krijgt nieuwe Wegcode: dit verandert er in 2026
Waarom gedaan met alternerend parkeren?
Door Kurt T 3 dagen geleden