"Niemand heeft deze wagens nodig, maar iedereen wil hem wel" zo omschreef CEO Christian von Koenigsegg deze nieuwe One:1.
Tijdens een presentatie maakte de eigenaar van het prestigieuze merk wat sappige informatie bekend. Voornaamste is de verwijzing naar de modelnaam: One:1, een link naar de vermogen/gewicht ratio. Er zijn andere merken die dezelfde ratio konden voorleggen, maar dat gebeurde telkens op basis van het droge gewicht, deze Koenigsegg rekent in zijn 1/1 ratio ook de vloeistoffen zoals water, olie en benzine mee en is op die manier meteen uniek.
Ze lieten tijdens de presentatie enkele duizelingwekkende getallen vallen. Een wagen van 1.400 kilogram die met 1.400 pk alle topsnelheden zou kunnen breken in letterlijk elke sprint. De sprint naar 400 kilometer per uur zou in amper 20 seconden zijn afgewerkt. Twintig seconden. 400 kilometer per uur. Dat is 24 seconden sneller dan de Bugatti Veyron. Dat is bijna niet meer te vatten.
Of Koenigsegg die specs kan doortrekken tot een straatlegale variant blijft nog even de vraag. Niets houdt de instanties tegen om wat maxima op te leggen inzake vermogen, topsnelheid enzovoort.
Het merk beseft dat het zwaar geld zal verliezen aan deze wagen, er zouden er maar zes geproduceerd worden, maar ziet het als een prestige project om andere en goedkopere modellen te lanceren. Dat deze One:1 perperduur wordt hoeft weinig betoog.
Recente reacties
Oldtimers opgepast: dit moet je weten voor je de LEZ van Antwerpen of Gent binnen rijdt
Elke winter wanneer het eens koud is en de wind uit het oosten komt roepen we ook met ze'n allen...
Door Adriaan 4 uur geleden
Premie-alarm: Volkswagen ID.4 duikt terug onder de 40.000 euro (2024)
Jammer he Tesla model y is ook onder de 40000€ En als het op techniek, verbruik en gebruiksgemak...
Door kevin 6 uur geleden
Test: Ford E-Transit - houdt een elektrische bestelwagen steek? (2024)
We hebben er even voor moeten graven aangezien Ford het trekgewicht niet vermeldt in de officiële...
Door Joram 8 uur geleden
Laatste kans: Jaguar F-Pace neemt afscheid met twee speciale edities (2024)
Het was ook een dikke prullenbak
Door van Wijk Benjamin 10 uur geleden