De SIDI-motorenfamilie van Opel neemt uitbreiding. Behalve de nieuwe 1.6 viercilinder turbo's is er nu ook een 1.0 met drie cilinders en een turbo, goed voor 115 pk.
10 pk minder dus dan Ford uit een éénlitertje puurt. Opel gaat er wel prat op dat het vermogen gelijk is aan dat van de atmosferische 1.6 en dat het koppel met 166 Nm zelfs een stuk hoger ligt. Dingen als directe injectie, continu variabele kleptijd, een cilinderkop met geïntegreerd uitlaatspruitstuk en een lichtgewicht aluminium cilinderblok verhogen de efficiëntie van de kleine motor zodat Opel durft stellen dat "de CO2-uitstoot die beduidend lager ligt dan 100 g/km". Hoeveel dat exact is, wordt nergens meegedeeld, afwachten tot de turbomotor zijn opwachting maakt in de productiemodellen.
bijhorende versnellingsbak
Tegelijk maakt Opel een nieuwe versnellingsbak bekend. Het gaat om een bak met zes versnellingen die zal worden gekoppeld aan de eerder vermelde 1.0 driecilinder. De versnellingsbak weegt slechts 37 kg, 30 procent lichter dan andere gelijkaardige versnellingsbakken. Opel maakt gebruik van bakken met brede asymmetrisch gesneden tanden en drievoudige kegelvormige synchronisatie-elementen voor de eerste en tweede versnelling, en dubbele kegelvormige synchronisatie-elementen voor de derde en vierde versnelling. Ook de achteruit is gesynchroniseerd.
Recente reacties
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
"Nodig" zou ik hier nu niet gebruiken. We rijden tenslotte rond met een voertuig van gemiddeld...
Door this 18 uur geleden
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
This, je moet ergens toch toegeven dat die jacht naar PK's, snelheid e.d. allemaal niet nodig is....
Door Mathieu 19 uur geleden
Exclusieve nieuwe Lamborghini met 800 pk op Pebble Beach
wat is me dit
Door lisander lamont 23 uur geleden
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
Dit argument houdt toch helemaal geen steek? Wat ga je met dat enorme vermogen doen tijdens het...
Door this 23 uur geleden