Officieel: Aston Martin V12 Vantage S

Aston Martin V12 Vantage S 2013

Sinds begin deze maand liep een grote groep Aston Martin liefhebbers met een lang gezicht rond. De V12 Vantage werd namelijk uit productie gehaald. Dat was echter met een reden. Verwelkom de V12 Vantage S, een gele banaan met 573 pk en 620 Nm.

Aan sommige mooie verhaaltjes komt een mooi einde om een nog beter verhaal op te starten. Idem met de V12 Vantage van Aston Martin (AM). De meest extravagante wagen van het merk - want: je grootste motor in je kleinste wagen stoppen voelt heel Amerikaans aan - krijgt een nieuwe verhaal met een "S" in de typenaam.



Aston Martin V12 Vantage S 2013

Alcoholstift achterkant

Uiterlijk zijn de veranderingen eerder bescheiden. De grille verliest zijn horizontale strepen en wordt vervangen door een carbon exemplaar met twee latjes er in. Volgens AM linkt dit naar de CC100 die pas nog werd voorgesteld. Achteraan kan je optioneel de ruimte tussen de lichten laten inkleuren met een vette streep zwarte alcoholstift. Staat hem best goed en laat het S-logo van de kont spatten. Het dak en zijspiegels worden trouwens ook ineens mee ingekleurd. Nieuwe wielen maken het nummertje af.

Aston Martin V12 Vantage S 2013

Meer koppel onderin

De grote veranderingen zitten niet aan de buitenkant, wel onder de geglooide schelp. De 5.9 V12 krijgt een schop tegen zijn derrière waardoor hij 573 pk (+56 pk) en 620 Nm (+50 Nm) loslaat op de achterwielen. Dit komt mede door een - zoals in de racerij - uitgesneden blok en holle nokkenassen. Al zal het vooral door het nieuwe motormanagement liggen van Bosch. Het nieuwe motormanagement vlakt trouwens de koppelcurve mooi naar boven af en zorgt er voor dat je bij 1.000 tpm al over 510 Nm beschikt - de V12 Vantage had maar een povere 440 Nm. Een nieuwe uitlaatlijn, geïnspireerd op die van de One-77, belooft trouwens een nog rijker en dieper geluid.

Exit handbak

De kracht van de V12 wordt beteugeld door AM's nieuwe Sportshift III AMT versnellingsbak. Deze gerobotiseerde handbak (lees: flippertjes achter het stuur) is 25 kilo lichter dan de handbak en werd uitvoerig getest op het circuit om het potentieel van de V12 Vantage S ten volle te benutten. Topsnelheid met de bak ligt op 330 km per uur en hoewel ze hem uitvoerig hebben getest op circuit is er nog geen nul naar honderd tijd bekend.

Aston Martin V12 Vantage S 2013

Adaptief onderstel en carbon-keramische remmen

Het onderstel van de V12 Vantage S werd onder handen genomen door Bilstein en zij kwamen op de proppen met een adaptief onderstel met drie standen. De obligatoire "Normal", "Sport" en "Race" vinden hierdoor voor het eerst hun weg naar een wagen uit de Vantage familie. Een nieuw stuurinrichting zorgt er trouwens voor dat je de AM strakker om de hoek kan gooien. Brembo deed ook nog een duit in de zak en levert Carbon-keramische remmen.

Zwarte pedalen

Binnenin zijn er nieuwe stoelen, enkele nieuwe soorten leder en Alcantara beschikbaar. Het verplicht nummertje dus. Het optionele Carbon Fibre Pack smijt jouw V12 Vantage S vol met het goedje en laat het toe om te kiezen voor zwarte pedalen. Waar blijven ze het toch halen.

Aston Martin V12 Vantage S 2013

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
Yannick 11:48
afbeelding van Yannick

YESS!!! Ne gele... altijd al fan geweest van gele Aston's!

Kimi 18:15
afbeelding van Kimi

Imo een instant classic. Één van de mooiste wagens die ze maar blijven verbeteren. Technisch gezien niet meer van de modernste akkoord. Maar naar de looks kan ik blijven kijken, het lijkt wel Scarlett Johansson. Maar des gouts et des couleurs ...

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws