Als het van Friedrich Nitschke hoofd van de M-afdeling van BMW af hangt krijgt de huidige generatie reguliere M modellen geen vierwielaandrijving. "Als klanten een vierwielaangedreven product van ons willen, moeten ze maar een X5 M of X6 M bestellen", aldus Nitschke in een openhartig interview met Car & Driver.
Daarmee wordt eindelijk ook de speculaties over een vierwielaangedreven variant van de huidige M5 uitgesloten. Audi biedt al jaren 4WD aan op de RS6 en Mercedes is ook overgestapt op vierwielaandrijving met hun nieuwe E63 AMG. BMW gaat niet meteen meestappen in het verhaal.
"We hebben het met onze klanten besproken en er kwam boven water dat zij zeer blij zijn met achterwielaandrijving.", aldus Nitschke, "Klanten die per se een wagen met vierwielaandrijving willen, opteren voor een X5 M of een X6 M. Voor onze huidige generatie M modellen (M3/ M5/ M6) staat er geen 4WD op de planning. Natuurlijk zullen we er nog eens goed over nadenken met de nieuwe generatie M5. Maar dat zal nog enkele jaren duren."
Geen oorlogje nul naar honderd met de concurrent
BMW is vooral bezorgd dat de handeling van hun wagens onder vierwielaandrijving zullen lijden. Nitschke vertelde daar het volgende over:
"We zijn overtuigd dat het een serieuze impact zal hebben op de dynamische handeling. Een systeem dat de vier wielen aandrijft brengt toch gemakkelijk 60 tot 90 kg aan extra gewicht mee en zorgt voor een verlies van precieze sturing. Als we die route zouden volgen zou de competitie tussen merken (lees: Audi/ BMW/ Mercedes) eindigen bij de 0 naar 100 tijd van wagens. Een route die we niet willen volgen."
Geen unieke motoren meer
De huidige M3 heeft een V8 motor speciaal ontworpen door de M-divisie van BMW. Toekomstige modellen krijgen motoren die meer gebaseerd zijn op "standaard" BMW motoren.
"Onze toekomstige motoren zullen dichter bij motoren van BMW AG liggen. Al zullen ze wel geoptimaliseerd worden voor de specifieke noden van onze M klanten. Uiteindelijk kunnen we dan nog altijd spreken van 'exclusieve' motoren," zegt Nitschke. "Onze V8 motor kan gemakkelijk 7000 tpm draaien en er is nog veel ruimte over."
BMW heeft momenteel enkele driecilinder motoren die er zitten aan te komen. Nitschke ziet veel potentieel in deze motoren:
"De driecilinder motor is een aantrekkelijke motor. Het is mogelijk om 185 tot 200 pk te halen uit elke liter van deze motor. Wij hebben 1.5 l aan driecilinder. Zo'n motor, die trouwens klinkt als een zescilinder, kan zo'n 310 pk hebben. En dan zitten we nog niet eens aan de limiet."
Recente reacties
Vijf (soms nutteloze) dingen die je moet weten over de nieuwe Mini Cooper EV (2024)
Ik mis wel de rallylichten ... ben ik de enige?
Door JPD 1 dag geleden
Vijf (soms nutteloze) dingen die je moet weten over de nieuwe Mini Cooper EV (2024)
Vooral de EV versie is stevig geprijsd, aangezien die door GWM in China wordt gebouwd. BMW zal...
Door GLENN 1 dag geleden
Vijf (soms nutteloze) dingen die je moet weten over de nieuwe Mini Cooper EV (2024)
Wtf, die prijzen... Wie heeft er zoveel geld teveel om uit te geven aan een klein stadswagentje?
Door FLP 1 dag geleden
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Wij hebben een DS 7 E-Tense 4×4 gehad en dat was één van de eerste. Die heeft in het begin een paar...
Door Johan De Bruycker 3 dagen geleden