Als het van Volvo af hangt verbruiken we binnenkort een stuk minder. Hun heilige eco-graal is een koolstofvezel vliegwiel met een Kinetic Energy Recovery Systeem (KERS) dat op de achteras wordt bevestigd. Bij het afremmen gaat het vliegwiel aan het draaien waarna de kracht bij het accelereren terug wordt omgezet. Simpel en doeltreffend, vooral in stadsverkeer.
Flywheel KERS
Het proefsysteem, dat ‘Flywheel KERS' (Kinetic Energy Recovery System) werd gedoopt, wordt bevestigd op de achteras van voorwielaangedreven wagens. Bij het vertragen schakelt de verbrandingsmotor uit en begint het vliegwiel onder invloed van de remenergie te draaien tegen een snelheid tot 60.000 toeren per minuut. Als de wagen opnieuw optrekt, wordt de rotatie van het vliegwiel via een speciaal ontworpen transmissie overgezet op de achterwielen.
Tot 80 pk meer dankzij lichtgewicht technologie
Proefkonijn voor het systeem was een Volvo S60 T5. Wanneer het volle vermogen van de verbrandingsmotor werd gecombineerd met de energie van het vliegwiel is er tot 80 pk meer beschikbaar. Dankzij de onmiddellijke beschikbaarheid van het koppel uit het vliegwiel (vergelijkbaar met dat van een elektromotor) krijg je zeer snelle acceleraties. De S60 deed een sprintje van 0 naar 100 in 5,5 seconden. Een reguliere S60 T5 doet hier 7,7 seconden over. Het vliegwiel dat Volvo gebruikt - gemaakt van koolstofvezel en met een gewicht van zes kilogram - bewijst ook op performancevlak dus best wel zijn nut.
Efficiënt in stadsverkeer
Het systeem zou vooral zijn effect hebben in situaties waar je vaak moet stoppen en starten. De brandstofbesparing is dus het grootst in files, tijdens een actieve rijstijl en druk stadsverkeer.
"Er zit voldoende energie opgeslagen in het vliegwiel om de wagen gedurende korte periodes aan te drijven. Dit heeft een enorme impact op het brandstofverbruik. Uit onze berekeningen blijkt dat de verbrandingsmotor ongeveer de helft van de tijd uitgeschakeld kan worden", legt Derek Crabb, Vice President Powertrain Engineering, uit.
Kanttekening
In combinatie met een viercilinder turbomotor kan je tot 25 procent minder brandstof verbruiken dan een zescilinder turbomotor met een vergelijkbare prestaties. In de praktijk komt het er dus niet op neer dat een viercilinder 25% zuiniger wordt wanneer het systeem wordt geïnstalleerd. Anderzijds biedt het systeem wel een serieuze vermogens boost. Een mogelijk "nadeel" is het feit dat het systeem enkel kan toegepast worden op voorwielaangedreven wagens. Volvo's met vierwielaandrijving - en bij uitbreiding V6-moteren - vallen dus waarschijnlijk uit de boot.
Filmpje met uitleg:
Recente reacties
Elektrische Ford Explorer start productie: dit of toch een Volkswagen ID.4?
Het interieur ziet er alvast niet hetzelfde uit, dus misschien is er hoop. Hoop op deftig...
Door JL 5 uur geleden
Vraag: Is nieuwe BMW 1 Reeks stiekem een Kia? (2024)
Ik ben echt teleurgesteld, ik rijd al 15j de 1 series en elke dag met plezier en was nu op een...
Door Krisje 16 uur geleden
Elektrische Ford Explorer start productie: dit of toch een Volkswagen ID.4?
De Ford natuurlijk, die ID’s zien er van binnen niet uit
Door Ton 18 uur geleden
Elektrische Ford Explorer start productie: dit of toch een Volkswagen ID.4?
Het moest er even uit. Vanaf nu zal ik zwijgen als de ID-reeks van VW nog aan bod komt.
Door JL 1 dag geleden