De standaard Focus ST is bezwaarlijk onopvallend en traag te noemen, maar voor Ford Amerika kan het allemaal nog wat bruter. Daar gieten ze er nog een Shelby-sausje overheen die op zijn minst pittig zal zijn.
Zelfs in Amerika is de crisis voelbaar. Daarom gaat Ford, met de Shelby-lijn, niet enkel meer Mustangs aanpassen, maar ook kleinere wagens. Het eerste product is de Shelby Focus ST.
Uiterlijk krijgt de Shelbyaanse pocket rocket een matte motorkap met functionele luchtgaten, hydro-carbon grille inserts (lees: carbon naast de mistlichten) en een carbon spoiler. Verder kan je - naar goede Amerikaanse gewoonte - kiezen uit drie stickerpakketten: de standaard Shelby strepen (twee strepen over de motorkap), Shelby checkered-flag splash (afgebeeld op de foto's) of competition stickers. Een Shelby logo achteraan op de kofferklep maakt duidelijk dat Golf GTI's beter uit de buurt blijven.
Motorisch krijgt de standaard 2.0 turbo viercilinder een boost van 250pk naar +/- 290pk (momenteel zijn ze bij Shelby zelf nog aan het afstellen). Deze vermogensupgrade zou in Amerika een luttele 500 dollar kosten. Achteraan wordt ook een Shelby/Borla uitlaat geïnstalleerd voor een rauwere sound.
Hoezeer de powerwinst op het eerste zicht teleurstelt, des te interessanter is het handeling pakket op dit geel bommetje. Zo krijg je een Ford Racing ophanging (veren, dempers, anti-rollstangen) en velgen met aangepaste Michelin banden die meer grip leveren. Achter die velgen zitten Shelby spec brakes voor meer bijtgreep op de weg.
Binnenin krijg je een aangepast kleurpatroon, Shelby schakelpook en een Shelby badge.
Ford/Shelby wil jaarlijks maximum 500 units produceren om zijn exclusiviteit te behouden. Het totale pakket kost zo'n $14.995 dollar bovenop de prijs van je Focus ST. In Europa zal je hem - buiten via grijze import - nooit te zien krijgen.
Ultiem ringspeeltje? Of toch maar wachten op de Focus RS?
Recente reacties
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
Het snelladen is goed voor de rijken en deze met een leasing. Als particulier moet je thuis...
Door Mathieu 16 uur geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Ik vermoed ook zoiets...
Door Mathieu 16 uur geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Renault zegt het niet met zoveel woorden, maar daar lijkt het alleszins wel op. Die verbrandings-...
Door Joram 19 uur geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Nutteloos hoog toch niet, de hoogte komt bijna puur door die batterijen die er onder liggen. Want...
Door this 20 uur geleden