Officieel: BMW ActiveHybrid 5

De stelling dat de BMW X6 ActiveHybrid eruitgaat omdat krachtige motoren en hybrides geen voordeel opleveren, wordt bij deze ontkracht (al gaat het hier niet om een V8). Bmw stelt met de ActiveHybrid 5 een nieuwe telg in hun hybride familie voor. Een zescilinder benzinemotor is goed voor 306 pk, tel je daar het vermogen van de elektro-unit bij, dan kom je op 340 pk. Dat is goed voor een spurt van 0-100 in 5,9 seconden terwijl het verbruik beperkt blijft tot 6,4 l/100 km. De CO2-uitstoot daarbij bedraagt 149 g/km.

BMW introduceert op deze hybride 5-reeks een vrijloopmodus om de benzinemotor uit te schakelen zodra het gaspedaal gelost wordt (Coasting Mode). Dit kan tot een snelheid van 160 km/u. De elektromotor kan gedurende vier kilometer elektrisch rijden aan een gemiddelde snelheid van 35 km/u. Tot 60 km/u is hij in staat de motor alleen aan te drijven.  Ook een E-boost-functie is beschikbaar, zodat de elektromotor bijstand levert bij exreem dynamische acceleraties. Standaard krijgt de wagen stationaire klimaatregeling in vier zones, waarbij het systeem blijft werken bij stilstand of bij uitgeschakelde benzinemotor.

Laatst gepubliceerd

Reacties (8)

Plaats een reactie
Techno Patat 15:54
afbeelding van Techno Patat

Ja, ik volg gti'ke, BMW staat met hun hybride's nog niet waar ze zouden moeten staan... Hun manier van denken is verkeerd vind ik! Een 300+ pk motor heeft dat niet nodig, en mensen die dat kunnen kopen geven geen klo... KLEURPOTLODEN om dat litertje nafte!

Ze moeten die electromotor bij een schandalig klein motortje laten helpen zodat het nog goed vooruitgaat en toch laag van verbruik ligt...

Porscher 16:13
afbeelding van Porscher

Het betaalbaar maken van hybrides gaat niet op 1,2,3. Het zijn inderdaad de rijkerds die er nauwelijks om geven die het eerst deze hybride moeten kopen zodat de technologie toegankelijk wordt voor een grotere groep. Op duurdere (zwaardere) modellen kan je de investering nu eenmaal sneller terugverdienen. Die belachelijke X6 hybride snap ik echter ook niet... Maar bij deze 5 kan de leasemarkt misschien wat interesse tonen?
BMW komt inderdaad wat laat, maar ik denk dat de bijstand van de elektromotor belangrijker is dan de 4 mogelijke km zonder uitstoot.

Techno Patat 18:10
afbeelding van Techno Patat

De leasemarkt? Met de motor uit een 535i?

Je begrijpt m'n reactie een beetje verkeerd Porscher, ik bedoel zeker niet die 4 km electrisch, ik bedoel net wat jij zegt, een veel te kleine motor die eigenlijk te licht is voor zo een auto, maar op de moeilijke momenten dan bijgestaan door electromotor... Op die manier heb je geen overbodig verbruik als het niet nodig is, en als je pk's nodig hebt is de electriciteit daar... Die ** km's in full electric mode is toch enkel maar goed voor de verbruikscyclus! In het dagelijkse leven ben je daar zelden iets mee...

Kenny 21:09
afbeelding van Kenny

@ Porscher, volgens deze manier proberen de producenten het misschien wel, maar succes heeft het alleszinds niet. De X6 A-Hybrid heeft BMW zelfs reeds afgevoerd, en ik heb er nog geen enkel exemplaar van zien rondrijden, simpelweg omdat niemand geïnteresseerd is in een hybrid in zo'n mastodont en het merendeel liever dieselt met zo'n wagens.

M.a.w., het zou beter zijn dat men zich meer gaat concentreren op een combinatie diesel-hybrid. Of zoals Petoet zegt, een kleine motor met een elektronische hulpmotor. Veel koppel uit een klein blok, dat moet heerlijk zijn. Maar daar moet aan gewerkt worden, kijk maar naar de CT200h, die is het motorisch toch ook net niet, maar dat zal eerder te wijten zijn aan de CVT.

Porscher 13:21
afbeelding van Porscher

Elke fabrikant moet ergens zijn dure plannen starten. Aan de top van het segment is eenmaal de logische start. Met de leasemarkt bedoel ik niet dat we deze even vaak als een 520d of Audi A6 2.0 gaan zien rijden. Maar de uitstoot is wel gunstig en via de lease lijkt het me makkelijker hoog in het bedrijf deze wagen te laten bollen. Dat zie ik alvast sneller gebeuren dan dat een particulier dit geld wilt ophoesten. Ze moeten toch ergens een markt gezien hebben?

@ Kenny: idem hier, nog niet één X6 hybrid gezien. Maar de positionering van dat model was nog vreemder dan deze 5. Het is niet omdat het model in een niche speelt dat de koper ook voor zulk een niche-aandrijving wil kiezen...

Wanneer we kijken naar de CT200h, deze wagen kan terugblikken op een veel ervaring en know-how, wat BMW momenteel mist. De eerste Prius draaide ook geen grote volumes.:-)
Van de CT200h weet ik er alvast een drietal staan en zag ik er al meerdere rijden.

Anonieme gebruiker 23:06
afbeelding van Anonieme gebruiker

kleine motoren kleine lichte autos
grote autos grote motoren
weinig verbruik veel verplaatsing+ zuinig koop een moto +50kw

keep it simpel

be granny be electric

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws