Het was tot op vandaag nog even onduidelijk of Lamborghini daadwerkelijk de achterwielaangedreven variant van haar Gallardo op de markt zou brengen, maar nu is het dus officieel. Zijn naam ontleent hij van de bekendste testpiloot van Lamborghini, Valentino Balboni. Voluit krijgt dit nieuwe model de naam "LP 550-2 Valentino Balboni" mee.
Deze achterwielaangedreven Gallardo zal een licht aangepaste versie van de 5.2l grote V10 uit de LP 560-4 meekrijgen. Hoewel het op eerste zicht eenvoudig kan lijken om even de aandrijving van een wagen om te schakelen van 4x4 naar enkel achterwieltractie is dat in de praktijk helemaal niet het geval. Zo moeten alle elementen van de wagen worden aangepast om ervoor te zorgen dat de wagen nog steeds in evenwicht is. Dit verklaart bijvoorbeeld het andere design van de voorkant. Schakelen gebeurt standaard met een manuele versnellingsbak die moet helpen om de beoogde 30kg aan gewicht te besparen. Het volledig herwerkte stabiliteitscontrole systeem moet de veiligheid verhogen. Een sprintje naar de 100 km/h duurt 3.9 seconden en de topsnelheid bedraagt zo'n 320km/h.
Wat de uitrusting betreft krijgt deze LP550-2 een specifiek interieur en exterieur aangemeten. Zo krijgt hij bijvoorbeeld een striping die doet denken aan sportwagens uit de jaren '70. Verkrijgbaar in acht verschillende kleuren, gaande van 'Bianco Monocerus' tot 'Verde Ithaca' is er wel voor ieder wat wils. De lichtmetalen velgen zijn eveneens specifiek voor de LP550-2. In het interieur krijgen de stoelen standaard een zwarte kleur mee met een striping in wit. De middenconsole is volledig afgewerkt in Polar wit leder om een krachtig contrast te stellen.
In totaal worden eer zo'n 250 exemplaren van deze 550-2 geproduceerd. Het prijskaartje vermeld een prijs van $ 219.800.
via motorauthority
Recente reacties
Elektrische Renault 5 E-Tech geprijsd: houdt de belofte van 25.000 euro stand? (2024)
Prima gerekend van Renault. Buiten de Citroen ë-C3, zijn er nog niet vele andere auto's die zo...
Door John 4 uur geleden
Elektrische Renault 5 E-Tech geprijsd: houdt de belofte van 25.000 euro stand? (2024)
Goed om te weten dat het kan. 25k blijft jammer genoeg nog steeds heel veel geld, maar het is toch...
Door this 9 uur geleden
Rijtest: Suzuki Swift BoosterJet (2018)
Deze auto rijdt relaxt maar als ik zin heb ook echt vlot, automaat is heel prettig. En het is een...
Door H. Oosterveld 1 dag geleden
5 redenen om naar het Antwerp Classic Car Event te gaan op 4 en 5 mei 2024
Zou ik hier een berichtje van kunnen krijgen als het weer is lijkt me leuk.
Door Ans 2 dagen geleden