Verschillende constructeurs zijn momenteel aan het nagelbijten, want per 1 januari 2024 komt er in navolging van Brexit een import- en exportheffing op elektrische auto's van 10%. De automerken vragen nu uitstel, met het succes van Chinese automerken als drogreden.
Weet je nog toen het Verenigd Koninkrijk op 23 juni 2016 besloot uit Europa te vertrekken? Wel, tot op de dag vandaag zijn er nog decreten aan het ingaan. Zo ook voor de autosector. Want vanaf 1 januari 2024 komt er een import- en exportheffing van 10% op elektrische auto's als minder dan 45% van de gebruikte materialen uit de regio komt. Een wet die de auto-industrie wel eens vlot 4 miljard euro kan kosten de komende drie jaar. Waardoor automerken, het Verenigd Koninkrijk en sommige Europese landen uitstel vragen.
China geen voordeel geven
De lobbygroep van Europese automerken (ACEA) zegt dat de hogere koste voor het importeren- en exporteren vooral in het voordeel van de opkomende Chinese automerken zal spelen. Een drogreden, uiteraard, want Chinese merken betalen nu al een importtaks van 10% om auto's te mogen verken in Europa. De spelregels zijn dus voor pakweg een MG en Volkswagen identiek. Meer nog, MG zal hoogstwaarschijnlijk meer auto's in volume verkopen in Europa (met die 10% importtaks), dan dat Volkswagen auto's zal slijten in het Verenigd Koninkrijk.
De ACEA vraagt nu een uitstel van 3 jaar om de klap voor automerken te verzachten. De Europese Unie is eerder fan van een 12 maanden lange uitdoofregel zodat Europese merken werk maken van lokale batterijprodcutie. De ACEA countert door te stellen dat het gros van de automerken niet op tijd klaar zal zijn voor het uitdoven van de overgangsregel. Zou de importtaks nu toegepast worden, dan zal een elektrische auto in het Verenigd Koninkrijk gemiddeld zo'n 4.000 euro duurder worden. Vooral Nissan heeft het meeste baat bij uitstel, want het produceert de Leaf in de UK.
Recente reacties
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Wij hebben een DS 7 E-Tense 4×4 gehad en dat was één van de eerste. Die heeft in het begin een paar...
Door Johan De Bruycker 1 dag geleden
Deze elektrische Nissan Townstar Evalia is officieel leuker dan een Renault Kangoo
Hopelijk beter dan mijn Atila 87kw,slechte wagen voor dit geld.
Door Thys Freddy 1 dag geleden
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Ik heb een DS7 diesel. Kijk, er wordt steeds vergeleken met Duitsers. Dat mag maar moet dit? Ik heb...
Door Jan Verbanck 1 dag geleden
Test: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI (2024)
Dat hangt er van af wat je wilt, deze versie doet nog altijd minder dan 10 sec naar 100km/u. Wat...
Door this 1 dag geleden