Peugeot mag zijn GTi-label dan overboord gegooid hebben, het sportieve gedachtegoed leeft verder in de PSE-modellen. Of liever: het PSE-model in enkelvoud, want voorlopig vinden we onder die noemer enkel de 508 PSE in de catalogus… En als we de CEO mogen geloven, komt daar ook niet meteen verandering in.
De Peugeot 205 GTi moet ook vandaag nog één van de meest iconische modellen van de constructeur zijn, maar het mocht niet baten. Een paar jaar geleden namen de Fransen namelijk afscheid van het GTi-label, en gaven ze in de plaats daarvan het startschot voor de sportieve PSE-lijn. De eerste 'Peugeot Sport Engineered’-telg werd een plug-inhybride 508, en diens radicale looks en 360 pk’s aan vermogen deden ons meteen al dromen van iets als 208 PSE- of zelfs 308 PSE-hothatches. Niets daarvan, zegt grote baas Linda Jackson.
Elektrische ambities eerst
In een interview met het Britse Top Gear heeft de CEO namelijk verklapt dat Peugeot momenteel geen plannen koestert voor meer PSE-modellen. De 508 PSE mocht zopas wel nog meegenieten van een facelift, maar daar blijft het voorlopig dus bij. Jackson verklaart dat de sportieve plug-inhybride een leuk topmodel vormt voor Peugeot, maar dat dergelijke auto’s slechts een heel beperkte markt aanboren. De echte winst valt volgens de CEO daarentegen te behalen bij de elektrische auto’s, en dat is dan ook waar Peugeot momenteel het gros van zijn investeringen aan wil besteden.
De Peugeot-baas zegt daarmee voor de duidelijkheid niet ‘nooit’. Vooral indien ze die elektrische ambities kunnen combineren met sportiviteit, ziet Jackson wel nog heil in een gamma aan PSE-modellen. De kans is met andere woorden groter dat er ooit een hothatch op basis van de Peugeot E-308 op de markt komt, dan dat dat zou gebeuren met bijvoorbeeld de plug-inhybride 308 als startpunt… Al was dat laatste maar zo makkelijk geweest, want bij Opel is er van de technisch identieke Astra PHEV wel gewoon een sportievere GSe-variant. Zoveel kan een beetje copy-paste met wat PSE-logo’s dan niet kosten, toch Peugeot?
Recente reacties
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
Het snelladen is goed voor de rijken en deze met een leasing. Als particulier moet je thuis...
Door Mathieu 2 dagen geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Ik vermoed ook zoiets...
Door Mathieu 2 dagen geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Renault zegt het niet met zoveel woorden, maar daar lijkt het alleszins wel op. Die verbrandings-...
Door Joram 2 dagen geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Nutteloos hoog toch niet, de hoogte komt bijna puur door die batterijen die er onder liggen. Want...
Door this 2 dagen geleden