Nu de nieuwe generatie van BMW’s 5 Reeks steeds dichterbij komt beginnen ook de eerste geruchten rond de volgende M5 door te sijpelen. Die zijn voor de puristen niet mals, want als we verschillende bronnen mogen geloven wordt dat een stekkerhybride.
De BMW M5 staat als een monument in de autogeschiedenis. Het enige dat de Duitsers écht aan het recept durfden veranderen was een omschakeling van achterwiel- naar vierwielaandrijving, maar zelfs die kon je nog uitschakelen voor een vleugje traditionele achtertractie. Nu lijkt de M5 voor zijn grootste ommezwaai ooit te staan want de volgende generatie zou geëlektrificeerd worden. Al is er toch een kleine troost, want zoals bij elke plug-inhybride kan je er ook voor kiezen om stukjes op de verbrandingsmotor te rijden.
V8 met laadpoort
Het is dan ook onwaarschijnlijk dat BMW deze stap zet om van zijn volgende M5 een ecologisch model te proberen maken. De auto zou namelijk nog steeds een knoert van een V8-motor in het vooronder krijgen, waardoor de hybridisering misschien eerder een manier zou zijn om het model toch nog maatschappelijk relevant of ten minste fiscaal betaalbaar te houden. Dat de stekker er komt is echter zo goed als zeker, want spionnen hebben de M5 al betrapt met een laadpoort in de linkerflank en — als dat nog niet duidelijk genoeg was — met de waarschuwing “hybrid test vehicle” op zijn camouflage.
De volgende generatie van de BMW 5 Reeks wordt op de markt verwacht in 2023, gevolgd door een zuiver elektrische i5. De M-versie laat doorgaans wat langer op zich wachten en zullen we dus pas rond 2024 voor het eerst te zien krijgen. Een plug-inhybride aandrijflijn zoals die van de BMW XM zou de M5 aanzienlijk meer vermogen kunnen geven, al kan de auto er ook flink zwaarder door worden. Afwachten wat dat geeft, dus.
Recente reacties
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
Het snelladen is goed voor de rijken en deze met een leasing. Als particulier moet je thuis...
Door Mathieu 50 min geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Ik vermoed ook zoiets...
Door Mathieu 58 min geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Renault zegt het niet met zoveel woorden, maar daar lijkt het alleszins wel op. Die verbrandings-...
Door Joram 4 uur geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Nutteloos hoog toch niet, de hoogte komt bijna puur door die batterijen die er onder liggen. Want...
Door this 4 uur geleden