Het rommelt al langer aan de top van het Zuid-Koreaanse SsangYong. Moederbedrijf Mahindra & Mahindra is het merk liever kwijt dan rijk en nu zegt ook SsangYong openlijk op zoek te zijn naar een nieuwe eigenaar. Die nieuwe eigenaar moet voor een broodnodige financiële impuls zorgen.
SsangYong mocht dan wel twee keer na elkaar de Gezinswagenverkiezing van het jaar winnen in België, op wereldschaal blijft de Zuid-Koreaanse constructeur een kleine speler. En laat het de kleine spelers zijn die het momenteel ontiegelijk moeilijk hebben, met dank aan de Coronacrisis.
In Chinese handen
Het gerucht deed dan ook al langer de ronde dat moederbedrijf Mahindra & Mahindra het merk liever kwijt dan rijk is. Temeer omdat de Indische multinational zelf wat op haar centen moet letten. Waardoor een monsterinvestering voor een niet renderend bedrijf in haar portfolio plots niet meer zo logisch lijkt. Die investering werd eerder al getermineerd, nu laat SsangYong weten dat het niet bij de pakken wil blijven zitten.
De Zuid-Koreanen voelen de bui dan ook al hangen, waardoor ze zelf iemand in dienst hebben genomen die op zoek moet naar een overnemer. In de wandelgangen worden giganten zoals BYD en Geely getipt. Ook al geven die daar officieel geen commentaar op. Voor het Chinese BYD zou dat geen onlogische stap zijn, gezien ze de oversteek naar Europa aan het maken zijn en SsangYong in onze contreien al een infrastructuur op poten heeft gezet. Voor het Chinese Geely zou het een uitbreiding van haar portfolio zijn. Zo heeft de gigant ook al Volvo, Polestar, Lotus en Lynk&Co in handen.
De komende maanden zullen alvast doorslaggevend worden voor het verdere bestaan van het Zuid-Koraanse SsangYong dat jaarlijks zo'n 135.000 auto's aan de man weet te brengen over de gehele wereld.
Recente reacties
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
Als je geen woekerprijzen hebt bij het openbaar laden (ze bestaan gelukkig), kom je nog steeds...
Door this 4 uur geleden
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
Wat een buitengewoon fantastisch voertuig. Als ik centen had, ik kocht 'm meteen !
Door Polle 1 dag geleden
Opinie: Nee, we moeten Audi Vorst niet redden met belastinggeld
Maak bedrijfswagens in België alleen aftrekbaar als ze hier geproduceerd worden circa 1.3 miljoen...
Door Geecos 1 dag geleden
Test: Lexus UX 300h - nu wél klaar voor succes? (2024)
Top
Door Kurt Haegebaert 2 dagen geleden