Volkswagen is bezig aan een nieuwe versie van de VR6 motor. Verwacht wordt dat hij turbokracht krijgt en zo'n 340 tot 450 pk zal leveren.
De man die instaat voor de ontwikkeling, Fritz Eichler, is geen onbekende in de motorenwereld. Tot voor kort ontwikkelde hij namelijk de huidige motoren van Mercedes-AMG. Hij zet het werk van de VR6-motor verder met zo'n 3.0 liter inhoud maar voegt er wel enkele turbo's aan toe.
Twin-Turbo
Volgens insiders zal de nieuwe 3.0 VR6 twee turbo's krijgen. De motor zelf zagen we stiekem al eerder voorbijkomen in de Design Vision GTI eerder dit jaar. Vermogens worden geschat op zo'n 340 pk voor de "instapper" tot zo'n 450 pk voor topmodellen.
Breed spectrum
De motor zou ingezet worden voor verschillende modellen. Denk dan aan het topmodel van de Passat, Passat CC en de Scirocco. Hopelijk krijgt de Golf R ook die heerlijke VR6 in het vooronder. De kans is groot, want de motor wordt zo ontwikkeld dat hij in ongeveer elk model - de UP! buiten beschouwing gelaten - kan ingebouwd worden.
Wat is een VR-motor?
Een VR-motor kan je het best omschrijven als een lijnmotor met V-karakteristieken. Een normale V-motor (bv: V6, V8, V10) heeft zijn cilinders verdeeld in twee rijen die in een hoek van 60 tot 90 graden liggen (in een V-vorm dus). Een VR-motor heeft maar een blokhoek van zo'n 15 graden.
Daardoor kan je een hele hoop cilinders tig malen compacter positioneren tegenover een gewone V-motor. VR staat dan ook voor VReihenmotor. Een V-blok in een lijn dus.
Volkswagen vond deze motor destijds uit omdat een V6 gewoonweg niet paste in hun Golf III. Het resultaat, de VR6, was zo klein dat hij zelfs in Polo uit de jaren 90 paste. Spijtig genoeg heeft het merk dit nooit overwogen. De laatste vorm van de VR6 zagen we in de Passat R36. Een heerlijke sleeper met 300 pk.
Recente reacties
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
Het snelladen is goed voor de rijken en deze met een leasing. Als particulier moet je thuis...
Door Mathieu 2 dagen geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Ik vermoed ook zoiets...
Door Mathieu 2 dagen geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Renault zegt het niet met zoveel woorden, maar daar lijkt het alleszins wel op. Die verbrandings-...
Door Joram 2 dagen geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Nutteloos hoog toch niet, de hoogte komt bijna puur door die batterijen die er onder liggen. Want...
Door this 2 dagen geleden