Samen met het persbericht over de gefacelifte Duster die naar Frankfurt komt, liet Renault iets tig malen interessanter vallen. Het Franse merk neemt een conceptwagen mee naar het salon die "Renault’s vision of the premium automobile" moet tonen. Een terugkomst van de Vel Satis?
Renault blijft lekker vaag over het conceptmodel - ze moeten tenslotte binnenkort nog kunnen teaseren. De enige informatie die we krijgen is dus dat de wagen "Renault's visie van de premium wagen" moet geven. Dat is niet gek, want Frankrijk snakt al langer naar een - what's in a name - "premium" wagen die het moet kunnen opnemen tegen het Duits triumveraat Mercedes S-klasse, BMW 7-reeks en Audi A8. Sinds de Vel Satis die tot eind 2009 in productie was en de Citroën C6 die tot 2012 aan de man werd gebracht is het uitermate stil vanuit de Franse hoek.
Zou President Hollande bij Renault zijn gaan eisen voor de terugkeer van een Vel Satis? Zijn huidige vervoersmiddel, een Citroën DS5 Hybrid4, is dan ook zo gewoontjes tegenover de Audi A8 waar Angela Merkel in rond fahrt. Het Französische chauvinistisch volk heeft uiteraard nood aan een premium wagen uit eigen land.
Velocité et Satisfaction
De Vel Satis was vanaf zijn lancering in 2002 een vreemde eend in de bijt. Vergelijkbaar met de BMW X6 was het een wagen waar je meteen voor viel, of een wagen die je het liefst aan de kant van de weg zag staan... met platte banden... en ontplofte motor... in een vlammenzee.
De naam zelf was afkomstig van een samentrekking tussen Velocité en Satisfaction. Twee termen die de Franse wagen in de topklasse niet echt kon waar maken.
Franse elektronica
De non-conformist - een term die heden ten dage door Citroën hoog in het vaandel wordt gedragen - was vanaf zijn lancering een ramp. De gloednieuwe CAN bus (Controller Area Network) die in de Vel Satis zat (en ook in de Laguna II) met een hoop elektronische gizmo's bleek enorm storingsgevoelig te zijn waardoor Renault het imago van de Franse elektronica mee de dieperik in stuurde.
Voorwielaandrijvend doetje
Verder kampte de Vel Satis met nog enkele andere problemen. In tegenstelling tot zijn Duitse concurrenten was de Fransoos enkel met voorwielaandrijving en met relatief saaie motoren verkrijgbaar. Toppers waren de 3,5 V6 benzine met 245 pk en de 3,0 V6 dCi diesel met 180 pk. Die eerste kon zijn kracht niet kwijt op de voorwielen en die laatste was in combinatie met het hoge gewicht van de Vel Satis (1.735 kg) niet meteen een tonen van "ik het het gemaakt" aan het stoplicht.
Wat de Vel Satis echter helemaal nekte was de styling die door maar enkelingen werd gewaardeerd, het in huis moeten concurreren met de Avantime en de hoge kosten door de totaal nieuwe fabriek die werd gebouwd voor de wagen.
In 2010 kwam er een geheel onwaardige opvolger in de vorm van de Renault Latitude. Een wagen met evenveel attitude als Herman Van Rompuy. Dus laten we hopen dat Renault terug met een Vel Satis op de proppen komt.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 23 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 23 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden